zondag 24 januari 2016

Recensie: Rebel - Julie Kagawa

Hoi allemaal!

Ik vond het eerste deel van deze serie (Pupil) veelbelovend. Dus toen het tweede deel van deze serie uitkwam, was ik gelijk enthousiast om hem te lezen. Het heeft even geduurd voor ik hem daadwerkelijk ging lezen, maaaaar ik heb hem uit en ik zal met jullie delen wat ik ervan vond :)!

De covers
De covers blijf ik gaaf vinden. Pupil had als cover rode glimmende schubben, die je echt kon voelen. Rebel heeft ook voelbare schubben. Dit geeft de boeken iets extra's!

Waar gaat Rebel over?
Op de vlucht en klaar voor de strijd... Nadat het jonge drakenmeisje Ember bijna is gedood door haar levensgevaarlijke trainer en ternauwernood heeft weten te ontsnappen, beseft ze pas echt waartoe de drakenorganisatie Talon in staat is. Samen met de rebel Riley slaat ze op de vlucht. In de ogen van Talon is ze nu officieel een rebel, een verrader, en de jacht op haar wordt geopend. En daartoe zet Talon de perfecte kandidaat in - niemand minder dan hun pas gerekruteerde agent Dante, Embers broer. Ondertussen is Ember niet vergeten wat drakendoder Garret voor haar heeft gedaan. Als tegenprestatie wil ze hem bevrijden uit handen van de drakendoders van de Orde van St.-Joris, die van plan zijn hem te executeren. Met meer vijanden dan vrienden komt Ember al snel voor moeilijke keuzes te staan.

Toen ik Pupil had gelezen was ik ontzettend enthousiast. Hoewel ik het boek erg op de Firelight serie vond lijken, had het toch een eigen invulling en een sterke en fantasierijke verhaallijn. Ik kon niet wachten op Rebel!

Het duurde uiteindelijk even voor ik Rebel las, door zowel drukte, maar ook een beetje door angst dat dit deel minder goed zou zijn dan Pupil. Je wilt zo graag dat het deel erna net zo gaaf is... Nou dat was hij! Ik vond hem zelfs nog beter dan Pupil! Rebel is een boek bomvol actie, fantasie, plottwists, vertrouwen, verraad en natuurlijk liefde. Het is gewoon fantastique! Toen ik het boek uit had heb ik in Goodreads erbij gezet: HATSEFLATS WAT EEN BOEK! GEWELDIG. En aangezien op Goodreads altijd mijn eerste gedachten over een boek staan, kunnen we wel stellen dat ik er erg positief over was.

Wat was er dan precies zo goed aan dit boek? Het boek begint gelijk spannend, omdat het vorige deel ook op een (vervelende) cliffhanger manier eindigde. Vervelend, omdat het een reuze spannend moment was. Vandaar dat nu het begin dan ook gelijk spannend is. Riley en Ember hebben weten te ontsnappen aan Viper Lilith door St. Joris lid Garret. Garret heeft, door Ember en Riley te redden, zijn eigen doodvonnis getekend. Hij wordt meegenomen door zijn Orde en moet terechtstaan. De uitkomst is dan ook de doodstraf. Ember weet dat wat Garret heeft gedaan als hoogverraad wordt gezien en dat hij daarmee zijn leven zal verliezen. Dit wil en kan ze niet laten gebeuren, dus ze besluit dat ze Garret moet redden. Hij wordt gevangen gehouden in één van de basissen van St. Joris, sterk beveiligd en eigenlijk een zelfmoordreddingspoging om te doen. Riley en Wes (de computer-nerd-mens) stemmen met veel tegenzin in met het plan en met z'n drieën gaan ze Garret redden uit de basis.

Dat hele reddingsplan is al spannend, maar daarna helemaal. Ze zijn op de vlucht voor zowel de Orde als Talon nu. Nergens zijn ze veilig en dat voel je ook door het hele boek heen. Telkens als ze ergens zijn merken ze dingen op die niet kloppen en dat maakt het een super spannend pageturner boek.

Op een gegeven moment lijkt alles van zijn leien dakje te gaan, maar dan komt er een plottwist die alle actie terugbrengt en het boek een niveau hoger brengt op de wow-meter. Sommige dingen zijn misschien wel wat voor de hand liggend geweest, voorspelbaar zelfs. Maar daar moet je gewoon overheen lezen, want het boek is heel leuk!

Het einde was helaas voor mij verraden (en nog door mijn eigen schuld ook), maar het einde smaakt zeker naar meer. Geef mij het volgende deel maar vast! (Verschijnt in dit voorjaar).

Ik geef het boek 5/5 sterren! En natuurlijk dank ik uitgeverij Harper Collins hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Ik stuitte onlangs op een mooie site, die meer informatie geeft over de Talon serie! Zeker een kijkje nemen, als je even tijd hebt :) Klik hier.