woensdag 27 januari 2016

Recensie: Mijn hart en andere zwarte gaten - Jasmine Warga

Heeeee!

Vandaag de recensie van 'mijn hart en andere zwarte gaten'. Een ontzettend mooi boek, maar toch naar mijn mening met een paar aantekeningen.

Waar gaat dit boek over?
De zestien jaar oude natuurkundenerd Aysel is geobsedeerd door het plannen van haar eigen dood. Met een moeder die haar nauwelijks kan aankijken zonder met haar ogen te knipperen, klasgenoten die continu achter haar rug om over haar roddelen, en een vader die met zijn gewelddadige misdrijf het plaatsje waar ze woont schokte, heeft Aysel redenen genoeg om haar leven te beëindigen. Er is alleen een probleem: ze weet niet zeker of ze het alleen durft. Maar als ze op een website stuit die de optie Samen Zelfmoord biedt, denkt ze de oplossing te hebben gevonden – Roman, een tienerjongen die achtervolgd wordt door de gevolgen van een familietragedie, zoekt ook een partner. Hoewel Aysel en Roman niks met elkaar gemeen hebben, beginnen ze deel uit te maken van elkaars leven. Maar naarmate hun zelfmoord vastere vorm aanneemt, begint Aysel zich af te vragen of ze er wel mee door wil gaan. Ze zal uiteindelijk moeten kiezen tussen haar wens om een einde aan haar leven te maken of proberen Roman ervan te overtuigen om hun levenskrachten te bundelen.

'Mijn hart en andere zwarte gaten' is en boek in het genre van 'waar het licht is' van Jennifer Niven. Het is een prachtig boek over een zwaar onderwerp, namelijk zelfmoord onder jongeren. Er zijn genoeg boeken geschreven met een hoofdpersonage dat zichzelf wil vermoorden, of een vriend of vriendin heeft die zichzelf wil vermoorden. In dat opzicht is het onderwerp misschien niet origineel, maar wel heel aansprekelijk.

De uitwerking van het concept van het boek is wel heel origineel, omdat het een draai heeft gegeven aan het onderwerp 'zelfmoord'. Zo gaat het in het boek over een site waar de zelfdoders terecht kunnen met hun verhalen, maar vooral om een suïcide partner te vinden: iemand waarmee je de daad samen kan doen, in plaats van alleen. Dat is ook de manier waarop Aysel Roman ontmoet.

Hoewel het boek ontzettend mooi en ontroerend is, want dat is hij echt, is voor mij toch een beetje het voorspelbare een minpuntje. Natuurlijk maakt dat niet dat het hele boek verpest is, maar het voelt voor mij een beetje zo van 'oké, ik heb een mooi boek gelezen, maar het ging de kant op die ik al in het begin verwachtte dus heb ik hem een beetje voor niets gelezen.' Natuurlijk niet echt voor niets, maar zo'n gevoel krijg ik er een beetje van.

Ik zoek in een boek naar iets unieks (dat is er), maar ik zoek in een boek ook naar een 'Wow-moment'. Dit kan een heftige/intrigerende passage zijn, maar vaak is het een plottwist. Deze vind ik inmiddels wel een must om het boek geweldig te vinden, mits het een ongeforceerde plottwist is.

Desalniettemin heeft Warga een ontzettend ontroerend boek geschreven wat zich onderscheidt van zijn soortgenoten. Haar schrijfstijl is heel fijn en leest vlot weg, en haar verwoording raakt je. Door het voorspelbare einde geef ik het boek toch 4/5 sterren, maar wel verdiend ;-)

Bedankt uitgeverij Karakter voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | mijn hart en andere zwarte gaten
Oorspronkelijke titel | my heart and other black holes