zaterdag 16 januari 2016

Recensie: Kater - Margje Woodrow

Hi iedereen!

Toen Kater bij mij op de deurmat viel dacht ik: leuk! Een YA Thriller! Daar heb ik zin in :)

Waar gaat Kater over?
Hoe kon dit feest zo uit de hand lopen?
Wanneer haar oppasfamilie op vakantie gaat, mag de 16-jarige Teddy twee weken op hun huis passen. Haar hockeyvriendin Chloë haalt haar over om een groot feest te geven. De dag erna heeft iedereen een flinke kater - van de drank, maar ook van de ravage die ze hebben aangericht. Dan volgt het vreselijke bericht dat Chloë levenloos is aangetroffen. Wie had het op Chloë voorzien, en waarom? Langzaam wordt duidelijk dat de hockeyvrienden niemand kunnen vertrouwen - zelfs elkaar niet.

Om jullie nog meer nieuwsgierig te maken moeten jullie even de trailer bekijken. Dit boek heeft namelijk zijn eigen trailer die een mysterieus en grimmig sfeertje overbrengt...

Klik hier.

Maar was het ook 'YES' toen ik het boek had gelezen? Jazeker! Ik vond het een zeer geslaagd boek! Kater is huiveringwekkend, zit goed in elkaar en zorgt voor urenlange leesplezier! Ik heb dit boek in twee keer uitgelezen. Ik wilde het in één keer doen, maar ik moest op een gegeven moment echt gaan slapen. Maar zo spannend vond ik het boek!

Teddy, de hoofdpersoon mag op een groot huis passen van haar oppasgezin als zij op vakantie gaan. Ze moet daar het huis een beetje bijhouden en de dieren verzorgen. Samen met haar beste vriendin Chloë besluit ze een feestje te geven. Gewoon een klein feestje, zodat het niet uit de hand kan lopen.

Natuurlijk komen er veel meer mensen dan nodig zijn en gaat er veel meer drank doorheen dan de bedoeling is. Al snel is iedereen dronken en weet ook Teddy niet meer goed wat ze allemaal doet. Het huis is een zooitje, maar Chloë heeft beloofd te helpen met opruimen de ochtend erna, dus dat komt allemaal in orde, denkt Teddy. De volgende ochtend is Chloë echter nergens te vinden. Ze beantwoordt haar appjes niet, neemt de telefoontjes niet op en lijkt van de wereld verdwenen. Als blijkt dat ze Chloë's levenloze lichaam hebben gevonden in het bos vlakbij het oppashuis van Teddy, schrikken Teddy en haar vrienden zich rot. Was het (zelf)moord? Heeft die persoon het ook op hun gemunt?

Al snel krijgen Teddy en haar vriendinnen Sabine en Jolijn sms'jes van Chloë's mobiel. Het zijn Engelse zinnen over ratten, maar veel begrijpen de vriendinnen er niet uit. Het is natuurlijk super raar dat die sms'jes van de mobiel van de overleden Chloë komen...

Het verhaal wordt steeds grimmiger: Teddy ontvangt een pakketje met dode ratten en een stukje tekst erin, als ze alleen in het oppashuis is staan ineens de lichten aan, hoort ze vreemde geluiden en zijn ineens de kaarsjes aangestoken en zo vindt Teddy Chloë's bh bij een jongen die ontkent intiem te zijn met Chloë. Zo zijn er nog meer onheilspellende momenten in het boek, die maken dat je het niet meer kan wegleggen, maar wilt weten wie de dader is.

Het grappige aan dit boek is dat je eigenlijk wel weet dat het iemand is die je niet verwacht, die anderen worden te verdacht aangesteld en het is juist de persoon die je niet verdenkt. En tóch bij de ontknoping zat ik weer van: 'wow serieus?' Het is echt een goed misleidend boek!

De spanning voel je door het hele boek heen en het leest als een trein. Toch is er iets wat ik net wat minder vond aan dit boek, en dat is het einde. Het is onverwacht, dat zeker, maar al vrij snel aan het eind weet je wie het is, en dan zijn er naar mijn mening nog net even teveel pagina's te lezen die een beetje de kracht van het boek wegnemen. Het is niet stom om te lezen, maar het gaat over het proces met de dader en dat is in principe niet spannend meer. Het spannende is de ontknoping! Wie heeft het nou gedaan? Wat dat betreft had dus dat daarna van mij ingekort mogen worden.

Daarnaast is het einde heel goed bedacht en uiteindelijk kan je ook wel aanwijzingen bedenken waarom het die persoon is geweest, maar de manier waarop gebeurt toch wat vreemd. Ik zat echt een paar keer van: oh die heeft het gedaan! Oh, huh toch niet. Of wel. Wacht, nu weer niet? Oh die hielp alleen. Onee die deed het zelf. Ja, oke die heeft het dus wel echt gedaan. Ik had zoiets van zeg gewoon even duidelijk in één zin dat jij het was, dan is dat duidelijk.

Plus de persoon die het heeft gedaan, deed het niet opzettelijk. Waarom stuur je dan lugubere berichtjes en pakketjes als je het niet met opzet deed? Dat vind ik een beetje vreemd.

Maar al met al is dit boek een aanrader! Ik heb het met veel plezier en huivering gelezen en het was zo uit door de aanhoudende spanning! Ik geef het boek 4/5 sterren!

P.s. Het is leuk om als je het boek hebt gelezen, het filmpje opnieuw te bekijken. Dan zie je dingen die in het boek terugkomen. Zoals het gifgroene telefoonhoesje, de berichtjes… ;-)