maandag 4 januari 2016

Recensie: Hush Hush - Becca Fitzpatrick

Hee!

Ik las voor de Hebban Leesclub het boek Hush Hush. Ik was SUPER blij dat ik mee mocht doen en hieronder lezen jullie wat ik ervan vond!

Waar gaat Hush Hush over?
Nora Grey is verstandig, slim en loopt nooit in zeven sloten tegelijk. Haar eerste fout was om verliefd te worden op Patch. Patch maakt de ene fout na de andere en heeft een verleden dat verre van brandschoon is. Verliefd worden op Nora is het beste dat hem ooit is overkomen. Maar kunnen Nora en Patch een brug slaan tussen hun twee verschillende werelden als dat betekent dat hun hart op een hartverscheurende manier op de proef wordt gesteld?

Nora is een doodnormaal meisje met een doodnormale (maar misschien wat gekke) beste vriendin Vee. Tijdens de biologieles besluit de leraar om de partners te veranderen. Nora mag niet meer naast haar beste vriendin zitten, maar krijgt een nieuwe partner. Dit is Patch. Patch is een gevallen engel. Hij is gevaarlijk voor Nora en iedereen waarschuwt Nora daar dan ook voor. Nora voelt echter een bepaalde aantrekkingskracht voor Patch en ze denkt dat hij die ook voor haar voelt.

Tegelijk met de komst van Patch komen er ook rare dingen in Nora's leven. Zo ziet ze dingen gebeuren, die er eigenlijk niet zijn. Zo maakt ze mee dat ze uit een achtbaan valt, want uiteindelijk niet zo is gebleken, of dat ze haar kamer compleet overhoop aantreft terwijl er een seconde later niks aan de hand is. Deze dingen geven Nora een vreemd gevoel, wie is hier verantwoordelijk voor? En hoe is dit mogelijk? En heeft Patch er iets mee te maken? Of is het die nieuwe jongen Eliot? Als Nora het gevoel krijgt dat ze gestalkt wordt en haar beste vriendin Vee wordt aangevallen omdat ze Nora's kleren draagt als afleidingsmanoeuvre weet Nora het zeker: er is iets aan de hand.

Man, wat ben ik gek op dit boek! Ik vond het echt een super boek om te lezen. Hush Hush is één en al sensatie, spanning, magie, passie en bedrog: fantastisch! Ik las het in één ruk uit en ik moet nu echt zo snel mogelijk door in het volgende deel!

Veel mensen waren enthousiast over dit boek en ik geef ze volledig gelijk. Toch zijn er mensen die bepaalde kanttekeningen hebben gemaakt bij dit boek. Bij sommige kanttekeningen sluit ik mij aan, zo wordt Nora als naïef bestempeld. Dit is zij ook wel. Als je kijkt naar hoe de situatie is: er is een gevaarlijke jongen, ze wordt gestalkt, ze ziet dingen die er niet zijn en iedereen waarschuwt haar afstand te nemen van die gevaarlijke jongen wat doe je dan? Gewoon, lekker naar die jongen toe trekken en je leven in zijn handen leggen, aldus Nora.

Ook wordt er gezegd dat dit boek vol zit met stereotype personages. Zo is de persoon die Nora haat een blonde slanke cheerleader, is de hoofdpersoon een naïef meisje en is er een bad boy in het spel. Ja, dit is misschien zo. Betekent dit gelijk dat het dan een slecht boek is? Ik vind dat juist deze stereotype personages aanspreken. Je weet een beetje wat je kan verwachten en daardoor kan je je volledig verliezen in het boek. Ik vind dit een stuk fijner dan dat je eerst moet wennen aan de personages en ze eigen moet maken.

Het is begrijpelijk dat sommige mensen beter gaan kijken naar een boek, zoals dat een bepaalde opmerkingen raar is, of dat de hoofdpersoon en de bad boy niet samen zouden moeten zijn, maar dit wel komen. Maar dan denk ik alleen maar: je leest fictie. Er gebeuren dingen die misschien niet zouden kunnen. Of dingen die je in het echte leven nooit zo aan zou pakken (als ze al zouden voorkomen).  Maar dat is nou eenmaal het mooie aan fictie, verleg je grenzen en geniet gewoon van een mooi verhaal. Geen enkel boek is geweldig als je hem compleet gaat uitpluizen.

Hush Hush is gewoon geweldig en ik raad je zeker aan de serie te lezen!

Het boek krijgt van mij 5/5 sterren!

Bedankt Hebban voor mijn deelname aan de leesclub!