donderdag 7 januari 2016

Recensie: het leven van de ander - Katie Dale

Hoi!

Vandaag de recensie van een boek met een bijzonder onderwerp: zoektocht naar biologische ouders. Want wat als jouw moeder ineens niet jouw echte moeder blijkt te zijn? Het leven van de ander gaat hierover.


Waar gaat het leven van de ander precies over?
Hoe kun je uitkijken naar je toekomst als je weet dat je verleden een leugen is?

Het leven van de achttienjarige Rosie stort in als haar moeder Trudie na een lang ziekbed sterft aan de erfelijke en altijd dodelijke ziekte van Huntington. Rosie verliest niet alleen haar moeder, maar blijft ook achter met de kwellende vragen: heeft zij het gen dat de ziekte veroorzaakt ook? Zal haar leven net zo eindigen als dat van haar moeder?

Als Rosie besluit haar DNA te laten testen om te weten waar ze aan toe is, doet Sarah, de beste vriendin van Trudie een bekentenis: Trudie zou niet Rosies echte moeder zijn geweest...
Hoe is dat mogelijk? Rouwt ze om een moeder die niet de hare is?

Maar als Trudie haar moeder niet was, wie dan wel? Overweldigd door emoties besluit Rosie op zoek te gaan naar haar biologische moeder. Maar al snel ziet Rosie zich geconfronteerd met een hartverscheurend dilemma - moet ze in de leugen blijven leven of een waarheid aan het licht brengen die de levens van iedereen om haar heen op hun kop zal zetten? 

Als ik eerlijk ben, vond ik dit boek echt tegenvallen. Je verwacht een boek vol drama en ontroering, en opzich was dit ook wel aanwezig, maar dit valt allemaal weg door de aparte schrijftechnieken van Dale.  

Zo is Dale bijzonder gek op plottwists. Ik geef toe dat er boeken zijn die wel een plottwist kunnen gebruiken, maar dit is een beetje van de zotte. Het lijkt wel alsof Dale een totaal onvoorspelbaar boek schrijven belangrijker vond dan het onderwerp goed uit de verf te laten komen. 

Deel 1 is geschreven vanuit Rosie en vanaf deel 2 lees je vanuit Rosie en Holly. Daar wisselen de perspectieven zich in een flink tempo af, waardoor ik niet helemaal in het verhaal van de één kon komen, voor het andere verhaal weer doorging. 

Een pluspuntje aan het boek is de beschrijving van de ziekte van Huntington. Ik wist niet wat de ziekte inhield, maar dat wordt in dit boek wel mooi besproken. Je krijgt er een beeld bij en er wordt niet meer of minder over gedaan dan het is. Dit is een heftig aspect in het boek. 

Al met al ben ik helaas dus niet enthousiast over dit boek. Jammer, maar niet het einde! Ik zou het boek niet aanraden, maar voel je natuurlijk gewoon vrij om hem toch open te slaan! :) 

Ik geef het boek 2.5/5 sterren.

Ik dank uitgeverij Karakter wel hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! Tof!

Titel | het leven van de ander
Oorspronkelijke titel | someone else's life
Auteur | Katie Dale 
Uitgeverij | Karakter
Uitgave | paperback
Pagina's | 310
Prijs | €10,00
ISBN | 9789045202280

Liefs,

Monica 

3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Jaaaa, dat is zo! Daarom vond ik het ook heel jammer. Maar wie weet vind jij hem wel leuk :)

      Verwijderen