donderdag 21 januari 2016

Recensie: De Koningin en De Favoriet - Kiera Cass

Hoihoi!

Even tussen alle recensie exemplaren door las ik een eigen boek. Het was een niet al te dik boek, zodat ik ook zo weer door kon met de recensie boeken, maar het was daardoor zeker geen slecht boek. Alle boeken van Kiera Cass zijn fijn om te lezen en dat was De Koningin en De Favoriet ook!

Die coveeeeeer! Echt alle covers van de Selectie zijn so STUNNING!

Waar gaat De Koningin en De Favoriet over?
Kiera Cass neemt de lezer weer mee naar de fascinerende wereld van De selectie en beschrijft de ervaringen van twee geliefde personages uit de serie.
Voordat America's verhaal begon, kwam een ander meisje naar het paleis om te strijden om de hand van een andere prins. In De koningin volgen we prins Maxons moeder, Amberly.
Marlee Tames deed mee aan de Selectie om prins Maxons hart te winnen, maar haar eigen hart had andere idee├źn. De favoriet vertelt het verhaal van de geheime liefde tussen Marlee en lijfwacht Carter.

De koningin gaat dus over het verhaal van koningin Amberley toen zij meedeed aan de selectie. Toen was koning Clarkson nog prins Clarkson en moest Koningin Amberley haar titel nog verdienen. Ik vond dit verhaal het leukst van de twee, omdat je eigenlijk uit de andere Selectie boeken nog niet zo heel veel van Amberley weet. Ze is een hele leuke vrouw, maar over haar Selectie tijd en haar persoonlijkheid weet je nog niet al teveel.

Het verhaal gaat in op de tijd waar in Amberley Clarkson leerde kennen en je leest hoe graag Amberley koningin wil worden. Langzaam aan groeit de verliefdheid tussen haar en de prins en het moment dat ze uiteindelijk wordt gekozen, het is romantiiiischh. Die twee horen bij elkaar. Ik vind Amberley een hele sterke bijzondere vrouw, die ondanks haar opgelopen ziekte bij haar 'thuisfront' toch een heel hoop kan en wil bereiken. Ze heeft een bijzondere persoonlijkheid, een sterke wil en een vriendelijke vibe om haar heen. Klinkt misschien een beetje zweverig, maar ze is echt een leuke vrouw om over te lezen.

De Favoriet gaat over Marlee. Marlee Deed mee aan de selectie op hetzelfde moment dat America er aan meedeed. Zij was America's beste vriendin die uiteindelijk een relatie aanging met schildwacht Carter. Dit was natuurlijk uit den booze als je meedeed met een wedstrijd om het hart van de prins te veroveren, en je er met een ander vandoor ging. Marlee en Carter werden hier dan ook om gestraft en moesten eigenlijk uit het koninkrijk weg om te leven als laagste kaste. Uiteindelijk regelt prins Maxon een andere mogelijkheid: Marlee en Carter mogen in het kasteel blijven, maar onder een andere naam.

Dit verhaal komt je waarschijnlijk al bekend voor en dat is omdat in de selectie boeken dit ook al wordt verteld. Dat maakt dat het verhaal van Marley eigenlijk niks nieuws is, maar meer een uitdieping van dat je al wist. Dat zegt niet dat het niet leuk is om te lezen, want dat is natuurlijk nog steeds leuk. Maar het geeft wel aan dat je niet echt iets nieuws gaat lezen. Marlee's gedachten en ervaringen zijn natuurlijk wel nieuw, aangezien de Selectie boeken uit America's perspectief zijn geschreven, maar de gebeurtenissen blijven hetzelfde.

Vandaar dus dat ik 'de koningin' leuker vond om te lezen.

Maar als je de boeken allemaal leest op volgorde van hoe ze zouden moeten, dan is de Koningin Selectie #0.4, dus voor het eerste boek en De Favoriet #2.6 en dus voor het derde boek (waarin alles gebeurt met Marlee en de schildwacht). Dan is het misschien leuker, maar dat zou ik niet weten ;-)

Deze bundel is al met al wel een leuke toevoeging aan de serie. Het bevat een inkijkje in andere levens dan die van America. Ik geef het boek 4/5 sterren.