zaterdag 19 december 2015

Review: Hersens

Hooi!

Ik vond het even tijd worden voor een wat educatievere recensie. Zelf doe ik de opleiding Pedagogische Wetenschappen en daar komt veel psychologie bij kijken. Dit boekje was dan ook echt heel interessant om te lezen en veel herken ik vanuit mijn studie.

Wat staat er precies in dit boekje?

Als op jonge leeftijd de hersenen nog plastisch genoeg zijn, kan een hele hersenhelft operatief worden verwijderd. Hoe is het mogelijk om toch redelijk normaal verder te leven met de overgebleven 50%? Volgens populaire films als Limitless en Lucy gebruiken we toch slechts een fractie van onze hersencapaciteit en kunnen we dit vergroten of zelfs maximaliseren met een simpel pilletje. Natuurlijk klopt dit niet, maar waarom niet? Het is misschien wel het meest fascinerende onderdeel van het gehele menselijk lichaam: de hersenen. Wat gebeurt er in een verliefd brein als het op hol slaat? Hoe werkt xtc precies? En hoe kan het dat je je eigen familie vergeet door dementie? De auteurs gieten hun kennis en interesse in korte makkelijke hoofdstukjes over wat er zo vaak goed, maar soms ook helemaal fout kan gaan in ons brein. Zo geven zij een buitengewoon interessant inkijkje in bijna-doodervaringen, aura's, het locked-in-syndroom en andere opzienbarende fenomenen. Op het gebied van hersenonderzoek worden de hipste en nieuwste doorbraken behandeld, zoals het manipuleren van hersenactiviteit met lasers, hersenen 5x vergroten of ze doorzichtig maken. 'Hersenen voor in bed, op het toilet of in bad' geeft antwoorden op vragen die je zelf nooit bedacht had en zet je hersenen aan het denken over je hersenen. Daarnaast is het door de korte hoofdstukjes ideaal om even te lezen en weer weg te leggen: in bed, op het toilet of in bad.

Ik snap het als je nu denkt; he, bah. Waarom nou een recensie over zo'n saai boek? Geef mij maar een nieuwe Young Adult! Maar dit boekje heeft echt leuke weetjes over het brein, ook voor mensen die geen psychologische opleiding volgen.

Want dat is een pluspunt aan dit boekje. Ze hebben het niet geschreven voor die studenten, maar gewoon voor het hele volk. Iedereen kan daarom begrijpen wat er staat. Er worden wel vaktermen in genoemd, maar die worden ook uitgelegd. En mocht je echt denken; pfff dit gaat mij boven mijn pet: volgende hoofdstuk! Het ene hoofdstuk is ook wat makkelijker te begrijpen dan het andere.

Het boekje Hersenen bespreekt vele vlakken van ons brein. Het gaat bijvoorbeeld over de invloed van slaap (of een tekort eraan) op de hersenen, wat drugs doet met je hersenen, wat er gebeurt in je hersenen als je verliefd bent en zo nog veel meer.

Een leuk informatief boekje dus! Prima aan te raden, maar weet dan wel dat je echt gaat lezen over hoe het brein werkt, en geen fictie krijgt over Meneer Brein die verliefd wordt op Mevrouw Hersens.

Hartelijk dank voor het opsturen van dit recensie exemplaar, BBNC uitgevers! Ik ben er heel blij mee.