woensdag 30 december 2015

Recensie: het onmogelijke leven - Kate Scelsa

Hooooi!

Ik las Het Onmogelijke Leven. Het leek mij een heel bijzonder boek, maar was het dat ook....?


Waar gaat dit boek over?
De zestienjarige MIRA begint met een schone lei op een nieuwe school. Deze keer zal ze doen alsof ze net als alle andere tieners kan functioneren, dat heeft ze haar ouders beloofd. Alsof ze niet doodmoe wordt van dit leven, en zich alleen echt wakker voelt als ze bij Sebby is.

SEBBY is Mira's gay best friend. Hij lijkt altijd opgewekt, al is het leven in zijn pleeggezin allesbehalve een pretje. Samen hebben Mira en Sebby een wereld van magische rituelen en spontane roadtrips verzonnen, om het onmogelijke leven mogelijk te maken.

JEREMY, de verlegen jongen die zich na een incident aan het einde van vorig schooljaar in isolement heeft teruggetrokken, staat plots oog in oog met Sebby en Mira. En daarna zal zijn leven nooit meer hetzelfde zijn.

Dus. Dit boek. Vond ik het mooi? Ja. Was het wat ik verwachtte? Nee. Het was een mooi boek over drie jongeren die ieder hun eigen probleem hebben en elkaar nodig hebben om ermee te dealen. 

Maaaaar. Ik vond dat er een boel personages misplaatste dingen zeiden/deden en dat er misplaatste dingen gebeurden. Ik wil geen spoilers noemen, maar er waren gewoon bepaalde reacties van personages die ik erg vreemd vond en ook niet bij de situatie vond passen. 

En zo gebeurden er ook soms rare dingen waarvan ik dacht: huh? Hoezo dit dan? Wat is dit voor random iets? Dat was best jammer want deze misplaatste reacties en situaties haalden de kracht uit het dramatische in het boek. Want het ging natuurlijk om de problemen van Mira, Sebby en Jeremy en hoe ze er op hun eigen manier (en met elkaar) mee omgaan. Het is mooi om te lezen dat ze allen hun eigen cope strategie hebben en hoe ze vertellen over hun problemen, maar dit wordt dus een beetje teniet gedaan en dat laat je met een onvolledig gevoel achter. Zo jammer, want met Clavis boeken is het normaal juist raak! 

Ik geef het boek 3,5/5 sterren. Het was zeker niet slecht, maar ik hoef niets meer van Kate Scelsa te lezen voorlopig. 

Titel | het onmogelijke leven
Auteur | Kate Scelsa
Uitgeverij | Clavis
Uitgave | hardcover
Pagina's | 320
Prijs | €16,95
ISBN | 9789044826234

Liefs,

Monica 

2 opmerkingen:

  1. Ik vond het een erg mooi boek, maar ik kan me je mening wel voorstellen: er waren inderdaad wel wat vreemde dingen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was op zich ook mooi. Maar het kwam niet tot zijn recht ;)

      Verwijderen