woensdag 23 december 2015

Recensie: de Sleutel van Sleedoorn

Hooi!

Ik ontving een boek waarvan ik denk dat het is wat ik leuk vind! Het gaat om: De Sleutel van Sleedoorn van Kevin Sands!



Waar gaat de sleutel van Sleedoorn over? 
Londen, 1665. De 14-jarige Christopher is in de leer bij meester-apotheker Sleedoorn, die hem leert codes te ontcijferen, puzzels op te lossen en met simpele ingrediënten krachtige brouwsels te maken. Hij heeft nog een boel te leren als de stad wordt opgeschrikt door een serie moorden. Christopher ontdekt dat een mysterieuze sekte het niet alleen op zijn meester heeft voorzien, maar een gevaar vormt voor de hele mensheid. Als Sleedoorn wordt aangevallen, heeft hij nog net genoeg tijd om Christopher op pad te sturen met een cryptische boodschap. Samen met zijn beste vriend Tom moet Christopher het raadsel zien te ontcijferen. 

Oké, nu heb ik het boek uit en vragen jullie je natuurlijk af: was het wat ik leuk vond? Nou, ja en nee. 

Het viel wat kinderlijker uit, al hoeft dat niet echt een probleem te zijn, maar het is dan iets lastiger om je de identificeren met de hoofdpersonages. Dat lukte uiteindelijk wel, omdat Sands een prima schrijfstijl heeft, maar ik ben toch meer van de niet-kinderen in de hoofdrol.

Want het gevolg hiervan was dat de hoofdpersoon alles voor elkaar krijgt wat er in het boek van hem wordt gevraagd, maar dit is best wel nep. Hoe snel Christopher dingen opgelost krijgt in het begin is naar mijn mening te snel. Hij ziet iets en weet gelijk: oh aha! Zo zit het, dit moet ik doen, dit betekent het, klaar gelukt! Misschien is hij door zijn meester Sleedoorn erin getraind, maar ik zou nooit zo snel die dingen oplossen. 

Het grote geheim van de Sleutel van Sleedoorn is natuurlijk wat moeilijker op te lossen en gelukkig heeft Christopher er ook wat meer moeite mee. Maar uiteindelijk hoe hij alles oplost, slimme volwassenen te slim af is, alles precies lukt op het goede moment... Veel geluk of overdreven optimisme? 

Goed, nu mijn beklagje klaar is, tijd voor de goede punten. Want het was een leuk boek om te lezen! Ik ben heel erg gek op symbolen, cryptische aanwijzingen en al die Huis Anubis stuff. Dit boek zit er vol mee en ik kon er mij helemaal in vinden. Alle symbolen voor de verschillende materialen, technieken, planeten. Er zit ook een pagina bij met een overzicht en ik vind dat soort dingen gewoon interessant. Ook omdat bijvoorbeeld de tekens van Vuur en Water enzo ook te lezen zijn bij de Engelsfors serie: het zijn bestaande symbolen en ik vind het leuk om ze te kennen. 

Ook kun je lezen hoe Christopher verschillende drankjes, substanties en druppels gebruikt voor van alles en nogwat (deurslot wegsmelten, ontploffingen maken, sloten openen).  Ook al is het een kind in de hoofdrol, het blijft kickass als de hoofdrolspeler zo slim is en alles en iedereen overwint. 

Natuurlijk spelen ook de moorden op de apothekers een rol. Als ook de meester van Christopher aan de beurt is worden er verdenkingen uitgesproken en is Chris niet langer veilig. Samen met zijn beste vriend Tom is hij toch vastbesloten om het geheim te ontrafelen en de moordenaar(s) te ontmaskeren! 

De Sleutel van Sleedoorn is een spannend raadsel met cryptische aanwijzingen en serieuze gevolgen!

Ik geef dit boek 4/5 sterren!

Hartelijk bedankt uitgeverij Gottmer voor het opsturen van dit recensie exemplaar! 

Titel | de Sleutel van Sleedoorn
Auteur | Kevin Sands
Pagina's | 288
Uitgave | paperback 
Prijs | €16,95
ISBN | 9789025760366

Liefs,

Monica 

2 opmerkingen:

  1. Hmm, dit is volgens mij niet echt een boek dat ik snel zou lezen haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Begrijp ik! Ik twijfelde er ook over en uiteindelijk ben ik er dan ook niet helemaal positief over ;)

      Verwijderen