zaterdag 28 november 2015

Recensie: Sky is the Limit - Caja Cazemier

Hoihoi!

Een recensie van een boek met een naar mijn mening hele mooie kaft! Ik ben gek op die soort Instagram/foto collage stuff.

Waar gaat dit boek over?
Zijn haar ouders nou helemáál gek geworden…?! Die hebben besloten om naar Vlieland te verhuizen, en Sky wordt natuurlijk niks gevraagd. Daar zit ze dan. Op een eiland. Opgesloten, zo voelt het. Ze mist haar vriendinnen, ze mist haar sportvereniging, ze mist haar oude leven. En wat is het er sáái! Maar dan wordt het zomer en stroomt het eiland vol met vakantiegangers. En daar zit één wel heel erg leuke bij…

Dit boek is een typische Cazemier: vermakelijk, vlot en herkenbaar! Om gelijk maar met de deur in huis te vallen ;-)

Het boek is wel echt een typisch jeugdboek, maar dat weet je natuurlijk van tevoren. Dat zegt niet dat het boek niet leuk was. Ik vond het leuk om te lezen, maar ik ben niet super enthousiast. Dat komt wellicht door dat het einde voor mij een beetje raar viel. Ik vond het een beetje vreemd van Sky om weg te lopen van huis naar een jongen die ze 2 weken kent van vakantie op Vlieland. En ook haar radicale uiterlijk switch is een beetje overdreven gezien de reden, naar mijn mening. En ten slotte was het vreemd dat het eigenlijk was van Sky gaat weer naar huis, ouders zijn blij dat ze er weer is, feestje, eind goed al goed, klaar. Waar blijft de straf? Kan ze zomaar weglopen en zo opstandig doen?

Pluspunten aan het boek zijn wel tempo en schrijfstijl. Het boek leest heerlijk vlot en de dialogen zijn fijn en ook grappig om te lezen. Het verhaal is herkenbaar en lijkt erg op Hoe Overleef ik Mezelf, waarbij Rosa ook moet verhuizen en radicale veranderingen aan haar uiterlijk en gedrag doet. In dat opzicht is het boek in basis misschien niet heel origineel, maar het is een vermakelijk boek met zijn eigen sterke punten!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren!

En ik dank uitgeverij Ploegsma hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Sky is the limit