Recensie: Omdat ik niet wou kussen - Hatice Ava en Guy Didelez

Waar gaat Omdat ik niet wou kussen over?
Die jongen kwam naar me toe en vroeg of het goed was.
Ik antwoordde niet.
‘Verlegen of wat?’ vroeg hij.
‘Ik ken jou niet,’ antwoordde ik.
‘Wil je me niet beter leren kennen?’ vroeg hij toen. Toen ik nee zei, kwam hij naar me toe en probeerde me te kussen. Ik duwde hem weg en hij stak me neer.
Omdat ik niet wou kussen vertelt het waargebeurde verhaal van Hatice Ava, een veertienjarig Turks meisje dat op Valentijnsdag 2010 op het Antwerpse Kiel door een onbekende in de hals werd gestoken omdat ze niet op zijn avances inging. Het mes raakte een halsslagader en het meisje verkeerde in levensgevaar. Ze herstelde van haar verwondingen, maar denkt nog elke dag aan die vreselijke gebeurtenissen.

Wow. Echt wow. Het is best een heftig boek. Het boek begint met een kijkje in het leven van Hatice. Je leert haar gezin een beetje kennen en je leest over hoe zij met haar zussen plannen maakt voor een gewoon uitstapje op een gewone dag. Dan lees je over hoe er een jongen met rossig haar naar haar toeloopt en vraagt of Hatice met hem wil kussen en dit ook doet. Hatice weigert en als hij haar toch begint te kussen duwt ze hem weg, met alle gevolg van dien.

Het is precies beschreven hoe Hatice het beleeft als ze in haar nek wordt gestoken. Hoe ze geen pijn voelt, maar vooral nattigheid. Hoe ze probeert om hulp te krijgen, terwijl ze eigenlijk langzaam de kracht uit haar lichaam voelt stromen. Helemaal omdat je weet dat dit een waargebeurd verhaal is sta je stil bij hoe heftig het eigenlijk is.

Ook het moment dat Hatice ontwaakt uit haar kunstmatige coma is heftig. Hoe ze niet kan praten, dat haar oog dichtgeplakt zit, dat ze een schijnbaar lelijk litteken op haar hals heeft. En na de verhalen van de doktoren heb je door hoeveel geluk Hatice heeft gehad. Iets meer naar rechts gestoken, en ze was er niet meer. 10 minuten later hulp gehad, en ze was er niet meer. Grote kans op blindheid, ze is niet blind. Jeetje. Wat lijkt het mij verschrikkelijk als je zoiets overkomt.

Vanaf dat moment begint eigenlijk het proces van revalideren. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vond dat het verhaal hier ietwat snelheid verloor. Het was niet meer zo spannend of heftig, maar dat is het natuurlijk al snel niet in vergelijking met een steek in je halsslagader.

Hatice kampt met een groot trauma en durft eigenlijk niet meer het huis uit. Heftig, dat iemand dat kan bereiken bij een medemens. Ze zou altijd veilig moeten zijn in en om haar eigen huis, maar nu ze op 100 meter van haar huis is neergestoken heeft ze nergens meer vertrouwen in. Het is ook moeilijk voor haar om weer naar school te gaan en natuurlijk hangt nog steeds het probleem: wie is de dader?

Ik vond dit boek heftig om te lezen, maar echt geweldig vond ik het helaas niet. Het is apart om zo'n ervaring en proces mee te maken als lezer, omdat je zelf (hopelijk) niet weet hoe dat in elkaar zit. Ik in ieder geval niet. Het boek leest wel makkelijk, maar er zijn veel Turkse namen en dat verwarde mij. Ook komen er soms Turkse woorden voorbij of juist Vlaamse/Belgische (wat is het :O) woorden, want het meisje woont in België. Ik vond dat af en toe lastig om te volgen, maar dat is meer als je ingaat op de details. Ik ben juist blij dat de uitgeverij niet heeft bedacht om alle woorden om te gooien naar Nederlandse woorden en spreektaal. Dit maakt het echter.

Ik geef het boek uiteindelijk 3.5/5 sterren. Het is niet één van mijn lievelingsboeken en ik ben er niet van ondersteboven, maar het was wel heftig om te lezen. Ik werd er zelfs een beetje sip van. Ik heb vaak het woord 'heftig' gebruikt, maar dat is dan ook wel het voornaamste in het boek ;)

Ik dank uitgeverij Ploegsma hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Omdat ik niet wou kussen
Auteur | Guy Didelez en Hatice Ava
Uitgeverij | Ploegsma
Pagina's | 256
Prijs | €14,99
Bindwijze | Paperback
Genre | Waargebeurd
ISBN | 9789021675244

Klik hier en koop je eigen exemplaar / kijk voor informatie :)

6 opmerkingen:

1. Hoi Monica en Maaike,

Ik heb jullie genomineerd voor de Liebster award omdat ik jullie site zo leuk vind. Ik kon geen informatie vinden over de hoeveelheid lezers die jullie hebben en ik kon ook niet vinden of jullie al eens genomineerd zijn. Mochten jullie er geen interesse in hebben is het ook goed hoor, ik wilde jullie alleen even onder de aandacht brengen bij mijn lezers.

Groetjes Angela