Recensie: Ik denk dat dit het einde is - Maren Stoffels

Hay!

Ik las weer een boek van Maren Stoffels! Dit keer 'Ik denk dat dit het Einde is'...

Waar gaat dit boek over?
De eerste keer dat ik Maas zag, regende het. Ik had toen nog geen idee wie hij was en dat hij mijn leven voorgoed zou veranderen.
De eerste keer dat ik Lotte zag, had ik barstende koppijn. Ik had toen nog geen idee wie ze was en dat ze mijn leven voorgoed zou veranderen.
Lotte ontmoet de dakloze Maas in een verlaten gebouw. Waardoor is hij op straat beland? Lottes nieuwsgierigheid slaat om in angst als ze Maas beter leert kennen. Als hij haar dierbare medaillon in handen krijgt, moet Lotte alles op alles zetten om het terug te krijgen. Maar hoe ver kan ze gaan?
Maas wil van de straat af, zeker als hij Bodil ontmoet, een meisje dat in een club werkt. Hij wil alles van haar weten, maar zijn eigen identiteit houdt hij angstvallig geheim. Hoe kan hij haar ooit vertellen wat er op De Dag is gebeurd? Maas wil weer ‘normaal’ zijn, maar hoe moet dat als je op straat leeft en het bijna winter wordt? Lottes medaillon zou een ticket naar een ander leven kunnen zijn…

Over 'omdat jij anders bent' had ik niet hele lovende woorden. 'Wel een leuk verhaal' schreef ik, maar meer niet. Dit boek daarentegen vond ik erg leuk! Het boek is geschreven vanuit het perspectief van Lotte én vanuit die van Maas. Er lopen verschillende verhaallijnen: Lotte en het medaillon, Lotte en Maas, Lotte en Thomas, Maas en Nout, Maas en de zwervers, Maas en Bodil, Maas en 'De Dag'... noem zo maar op. Je zou zeggen: poeh, lekker verwarrend! Maar dat is het helemaal niet. Maren heeft de verhalen zo geschreven dat ze mooi met elkaar verweven worden en dat is overzichtelijk zonder per definitie cliché te zijn.

Lotte en Maas ontmoeten elkaar voor het eerst in een verlaten gebouw. Lotte wil eventjes rust, terwijl Maas nergens anders heen kan, omdat hij dakloos is. Lotte draagt een medaillon wat belangrijk is voor haar en Maas wil hem graag zien. Als plots de politie opduikt, knijpt Maas er tussenuit, voor hij het medaillon aan Lotte terug kan geven. Hoe erg Lotte er ook tegenop ziet, ze zal Maas moeten vinden als ze haar medaillon ooit nog terug wil.

Het boek is echt één en al actie. Op elk front en in elke verhaallijn gebeurt er van alles. Je leest met Lotte mee hoe ze van het pad afraakt en in de drank- en drugswereld komt, en je leest mee met Maas die verliefd wordt op prostitué Bodil. Terwijl de twee hoofdpersonen hun eigen verhaallijnen hebben, hebben ze ook een gemeenschappelijke en die wordt verbonden door het medaillon.

Toen ik het boek voor het eerst in handen had, dacht ik dat het een 11+ of 13+ boek was. Toen ik begon met lezen en het op een gegeven moment over hoeren, pooiers, drugs en pijpen ging dacht ik: oh, maar dat is wel een beetje heftig voor die jonge kinderen zeg. Ik deed een kleine research en het boek is bedoeld voor 15+. Dat vind ik ook een geschikte leeftijd voor dit boek. De onderwerpen zijn voor jonge kinderen net de heftig, maar ook het taalgebruik maalt er niet om. Dat maakt het boek wel sterk. Het laat zien hoe hard de wereld is van een zwerver of hoer, maar ook hoe verschrikkelijk 'slechte' mensen kunnen doen als anderen hen in de weglopen, of niet meewerken. Juist dat harde taalgebruik maakt dat de boodschappen die in het boek zijn verworven aankomen.

Als ik heel eerlijk ben, voelde het einde niet goed. But if it isn't okay, it's not the end, zou het boek dan zeggen. Maar het boek eindigt vrij abrupt en voor mij net even wat te vaag. Het is te begrijpen waarom het medaillon voor Lotte zo belangrijk is, maar toch wil ik als lezer graag even de bevestiging dat ik gelijk heb. Aan het einde wacht Maas op een meisje: wacht hij op Lotte of Bodil? Ook dit zou logischerwijs volgen uit de voorgaande gesprekken, maar toch is het niet duidelijk aangegeven en ik ben iemand die dan weer gaat twijfelen of het niet toch de ander is. Daarnaast heb ik het gevoel dat het verhaal nog niet helemaal afgerond was, maar dat kan natuurlijk expres zijn gedaan. 'Ik denk dat dit het einde is', maar het is het nog niet helemaal.

Desalniettemin heb ik genoten van het lezen en was het boek zo uit. 'Ik denk dat dit het einde is' is een spannend plezier om te lezen. Het heeft mooie verhaallijnen en mooie boodschappen en de personages zijn herkenbaar! Ik geef het boek 4.5/5 sterren!

En ik dank uitgeverij Leopold hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar! <3

Titel | Ik denk dat dit het einde is
Auteur | Maren Stoffels