zondag 22 november 2015

Recensie: De Fixer - Jennifer Lynn Barnes

Hooiii!

Ik las De Fixer! Leuk? Of niet? ;)

Waar gaat De Fixer over?
De zestienjarige Tess woont bij haar opa op een ranch in Montana. Als haar opa begint te dementeren, neemt haar grote zus Ivy – die ze al drie jaar niet heeft gezien – Tess mee naar Washington. Ivy begeeft zich in het hart van de politieke society en is een fixer – ze lost andermans problemen op door clever thinking, connecties en als het moet zelfs chantage. Opeens wordt Tess een wereld van politiek, macht, rijkdom, driehoeksverhoudingen en familiegeheimen in geslingerd, en woont ze bij een zus die ze amper kent en vooral niet vertrouwt. Erger nog, wanneer Tess een wanhopig klasgenootje te hulp schiet, raakt ze zelf onbedoeld verstrikt in de fixerbusiness. Voor ze het weet vragen allerlei mensen haar om hulp. Totdat het uit de hand loopt en Tess in een complot wordt gezogen dat van haar high school tot midden in de Oval Office leidt.

Toen ik het boek in handen had, had ik zin om erin te beginnen, door de positieve verhalen die ik erover had gehoord. Maar toch was er ergens in mij iets wat dacht: he bah, politiek.

Het boek begint voor mij een beetje wazig. Dat is natuurlijk wel logisch, er zijn dingen gebeurt en de schrijfster wil niet gelijk bekendmaken wat er is gebeurd. Maar dit maakt de zinnen als 'ze weet het' een beetje vaag, want tja, wat weet ze? En hoe? Het gelijk bekendmaken is niet spannend meer, dus begrijpelijk dat de lezer hier gedurende het boek achterkomt, maar naar mijn mening zitten in de eerste twee hoofdstukken best wel veel van die verwijzingen, wat het een beetje verwarrend maakte.

Maar vanaf het moment dat Tess met haar zus meegaat, komt de actie en spanning erin. Het verhaal begint dan voor mijn gevoel echt en is ook erg leuk. Ivy is een heel sterk personage en hoe zij alles geregeld krijgt, vind ik erg bewonderenswaardig. Je zou kunnen zeggen dat ze een bitch is, doordat ze haar zusje (Tess) zomaar heeft verlaten en nu van alles van haar eist. Ik vind dit niet, ik vind Ivy een stoer personage en ook Tess is leuk. Eigenlijk zijn alle personages heel goed beschreven en heeft het boek een fijne schrijfstijl, waardoor het boek fijn te lezen is!

Het verhaal draait om Tess, wiens zus 'de Fixer' is. Doordat Tess met haar zus Ivy meegaat, komt ze op een school terecht waar allemaal zoons en dochters zitten van belangrijke mensen (vice-president, arts van de president etc.). Vanaf dat moment komt Tess een beetje in het politieke wereldje terecht van haar zus. Haar reputatie als 'zusje van De Fixer en zelf misschien ook wel een Fixer' gaat rond als een lopend vuurtje. Mensen verwachten dingen van Tess en willen dat zij hun problemen oplost. Tess wil hier niets van hebben, maar als haar nieuwe vriendin Vivvie met een probleem zit, probeert Tess dit op te lossen. Maar dit probleem is best wel groots, en Ivy heeft liever niet dat Tess zich ermee bemoeit. Dit doet Tess natuurlijk wel en zo komt ze beetje bij beetje terecht in de politieke wereld waar blijkt dat iedereen eigenlijk achter elkaars rug om vuile spelletjes speelt.

Het boek heeft mij positief verrast. Het is voor mij geen one of a kind in de zin van dat het mijn nieuwe favoriet is die niet te evenaren valt, maar het is zeker een leuk boek! Ik ben niet héél gek op politiek en machtsspelletjes, maar ik vond dit boek toch aangenaam verrassend. Het was heel spannend en de politieke aspecten van het verhaal waren allerminst saai, ik las juist met plezier door! De Fixer is zelf niet een heel dik boek, dus dat hielp ook mee, maar het boek was echt zo uit :)!

Ik geef het boek 4/5 sterren. De Fixer is een spannend, vernieuwend boek met een politieke inval. Erg leuk om te lezen!

Hartelijk bedankt Best of Ya books / Unieboek het spectrum voor het opsturen van dit recensie exemplaar! :)

Titel | De Fixer