maandag 19 oktober 2015

Recensie: Omdat jij anders bent - Maren Stoffels

Hé allemaal!

Vandaag een recensie over een wat jeugdiger, maar niet minder belovend boek: Omdat jij anders bent van Maren Stoffels!

Vroeger las ik de boeken van Maren altijd en ik dacht toen deze uitkwam: waarom niet? Deze wil ik ook gewoon lezen! Ik moet zeggen dat toen hij door de brievenbus kwam, ik even teleurgesteld was om de dikte. Dit boek is echt zo dun! Vandaar dat ik het ook in één middag had uitgelezen.
Maar... was dun in dit geval ook slecht?

Allereerst, waar gaat Omdat jij anders bent over?
Eén uur. Eén uur de tijd om te vinden wat ik zoek. Een geheim. Groot, klein, het kan van alles zijn.
Ronja en haar beste vriend Mats vinden het vreselijk dat hun oude school gesloopt wordt. Bovendien horen ze van Mats’ opa dat er een groot geheim zou zijn, ergens in lokaal 12. Ze kunnen alleen die nacht nog de school in, want daarna begint de sloop.
Samen met Mats dringt Ronja ’s nachts de school binnen, maar waar moeten ze beginnen met zoeken? Er lijkt geen lokaal 12 te bestaan. En dan is er ook nog iemand anders op zoek naar het geheim. Een race tegen de klok begint…

Het boek was ondanks de weinige pagina's leuk om te lezen. Ik moet heel eerlijk zeggen dat Maren betere boeken heeft geschreven, maar ik weet zeker dat de jeugd dit boek weer met plezier zal lezen. Het is wel echt een jeugdboek, vandaar dat de commentaren en het aantal sterren ook gebaseerd is op een jeugdboek. Dit is natuurlijk in geen manier te vergelijken met andere genres.

Het goede aan Maren's boeken is de doordachte verhaallijn. Al die verhaallijnen zitten zo in elkaar dat er dingen van het begin van het boek gekoppeld worden aan het einde van het boek en dat het mysterie niet te raden is tussen de onthulling en de ontknoping in. De personages Ronja en Mats zijn herkenbare kinderen die het geheim van opa Willem willen ontdekken. Lokaal 12 it is...

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als je gaat kijken naar wat die kinderen uitvoeren, het niet heel geloofwaardig is. Ronja en Mats die midden in de nacht uit huis sluipen om naar hun oude school te gaan, die een muur proberen open te breken, die via de ramen van de school etages hoog van lokaal naar lokaal gaan zonder te vallen, die precies binnen de tijd al die dingen geregeld krijgen en die een ouder meisje met een mes te slim af zijn? Het is net even te ver gezocht voor mij om het een heel goed boek te vinden. Misschien dat de jongere lezers onder ons hier overheen lezen en het juist geweldig vinden, maar mij stoorde dit een beetje.

Desalniettemin was het wel een spannend boek: wat is het geheim? Lukt het ze op tijd? Deels om de weinige pagina's, maar ook om de spanning in het boek bleef ik lezen en was het boek zo uit. En ondanks de weinige pagina's vond ik niet dat Maren dingen in haar boek miste of dat het afgeraffeld was. Het was gewoon een mooi boek met een spannend verhaal en een mysterieus plot. Al heeft Maren naar mijn mening ook betere boeken geschreven. Maar ik doe haar dit ook niet na ;-)

Als jij Maren fan bent kun je dit boek gewoon in huis halen, het is een prima aanvulling op de mooie collectie! Dit boek zou ik wel echt voornamelijk aan de jeugd adviseren (zoals het boek ook bedoeld is), al is het voor mij ook een prima tussendoortje geweest!

Ik geef het boek 3.5/5 sterren! En ik dank uitgeverij Leopold natuurlijk hartelijk voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Omdat jij anders bent
Auteur | Maren Stoffels