vrijdag 30 oktober 2015

Recensie: IJs en Steen - Victoria Scott

Hi allemaal!

Voor degenen die het nog niet wisten, Water & Vuur is één van mijn lievelingsboeken. De recensie van vandaag gaat over het erop volgende deel: IJs & Steen. Ik was zóoooo benieuwd! Heeft dit boek mij ook volledig kunnen inpakken?

Waar gaat IJs en Steen over?
Tella is nog steeds deelnemer van de Zwavelloop, een levensgevaarlijke race door vier ecosystemen. De prijs? Het Medicijn dat haar broer Cody kan redden. Opgeven is geen optie. In de twee volgende onderdelen van de race, de oceaan en bergen, liggen talloze gevaren op de loer: bevriezing, lawines, haaien en onverwachte nieuwe regels van de race. Maar wat als het gevaar nog verder gaat dan dat?
Wie kun je vertrouwen als iedereen om je heen geheimen heeft, zelfs degene van wie je houdt?

O.M.G. ECHT. OMG. DIT BOEK. NEE MIJN CAPSLOCK STAAT NIET PER ONGELUK AAN. Echt. Ik heb deel 1 van deze serie een jaar terug gelezen en voor wie nog niet weet hoe enthousiast ik hierover was, klik dan hier en lees het na :). Ik was dus heel erg enthousiast over het eerste deel en super benieuwd naar het tweede deel. Eigenlijk moet ik bekennen dat ik in juli dit boek al had gekocht en het nu pas heb gelezen. Het lijkt nu alsof ik toch niet zo'n haast had om het boek te lezen. Maar ja. Life happened.

Dus toen ik eindelijk in dit boek kon beginnen was ik super blij. Gelijk vanaf de eerste pagina zit je, zelfs met een jaar tijd tussen het lezen van de delen, gelijk weer in het boek. Het verhaal is gewoon super leuk en het idee van de Pandora's geeft je een Pokémongevoel.

De eerste twee étappes uit de Zwavelloop zitten erop, het Oerwoud en de Woestijn. De Deelnemers zijn op de helft en moeten nog twee étappes volbrengen om het Medicijn te winnen om hun geliefde te redden die ongeneeslijk ziek zijn. In de laatste twee étappes moeten de Deelnemers zien te overleven op de oceaan, vol met haaien en zonder land in zicht, en in de sneeuw. De koude, koude sneeuw.

Dit boek is gewoon nog beter dan het eerste deel. Het is spannender, gruwelijker en ontroerender. De Pandora's krijgen het zwaar te verduren in de strijd en ik vind het echt zo zielig om te lezen hoe de Pandora's lijden. Ik kan niet tegen het lijden van dieren en dit boek is af en toe dan echt frustrerend voor mij. Maar ook de Deelnemers krijgen het zwaar. Het is misschien een beetje voorspelbaar dat bepaalde Deelnemers constant overleven en met geniale oplossingen komen, maar voor deze serie stoor ik me echt nergens aan.

De strijd is nu echt on en Tella heeft er moeite mee mensen te vertrouwen, maar vooral heeft ze moeite met het idee dat Guy haar ziet als iemand die hulp nodig heeft. In dit boek ontwikkelt Tella zich tot een echte heldin: een zelfverzekerde meid die op haar eigen krachten en intelligentie vertrouwt. Ik vind het aan de ene kant fijn om te zien hoe Guy zich over haar ontfermt, maar om te zien hoe Tella zich ontwikkelt tot echte power chick is natuurlijk ook leuk.

Ja, dit boek is gaaf. Dit boek is G.A.A.F. En het einde, man ik ben benieuwd naar het volgende deel! Please, niet nog een jaar wachten :o! Ik geef dit boek (verrassing!) 5/5 sterren!

Wil jij dit boek nu ook kopen? Ja hè? Klik HIER :)

1 opmerking: