woensdag 14 oktober 2015

Recensie: Dingen die we zeker weten - Jessi Kirby

Heee!

Vandaag de recensie van een boek wat ik als surprise door de brievenbus kreeg: Dingen die we Zeker Weten!


Waar gaat dit boek over?
`Ik weet niet wat Trent ervan zou zeggen als hij het op een of andere manier kon zien. Ik hoop dat hij het zou begrijpen. Heel lang was ik degene die zijn hart had. Ik moet gewoon zien waar het nu is.’
Het lukt Quinn maar niet om de draad van haar leven weer op te pakken na de dood van haar vriendje, Trent. Het enige wat haar troost geeft, zijn de ontmoetingen met mensen die zijn gedoneerde organen hebben gekregen. Maar uitgerekend de ontvanger van zijn hart blijft een mysterie. In het geheim gaat ze op zoek naar deze persoon en ontdekt dat hij Colton Thomas heet en negentien jaar oud is. Ze wil hem zien – één keer maar, houdt ze zich voor…
Het boek is ontzettend apart. Zowel positief als negatief. Ik kon me er op negatief vlak gezien niet helemaal in vinden, terwijl ik het tegelijkertijd op positief vlak juist geweldig origineel en ontroerend vond. Dit boek is echt bijzonder. Het is een heel apart onderwerp: een meisje dat op zoek gaat naar haar overleden vriendje in de vorm van organen. Trent's organen zijn na zijn dood gedoneerd. Zo ook zijn hart. Quinn wilt graag de persoon vinden die Trent's hart heeft gekregen, maar dit blijkt nog een lastige zaak. Als ze de persoon vindt die het hart van Trent heeft gekregen, wil ze die persoon ontmoeten. Toevallig is hij van haar leeftijd en best wel leuk...

De schrijfstijl van Jessi Kirby is op sommige momenten best zwaar. Het is een best emotioneel onderwerp en er komen dan ook veel emoties bij kijken. Hoe luchtig zij soms situaties kan beschrijven, zo zwaar kan ze het ook. Juist die speling tussen luchtige en zware passages maakt dat je alles ervaart en meegenomen wordt op Quinn's avontuur. En zware passages wil niet zeggen dat de schrijfstijl minder goed was, ze schrijft heel mooi!

Hoewel ik niet snel bij boeken of films heb dat ik ontroerd wordt, was dit boek heel mooi. Ik zat af en toe wel met een pruillipje te lezen hoor. Voor iedereen die van het drama YA genre houdt: lees dit boek! Het is weer een prachtig boek als The Fault in our Stars & Waar het Licht is.

Dingen die we zeker weten is grappig, lief en ontroerend tegelijk. De mooie schrijfstijl maakt het boek fijn leesbaar. Ik ben benieuwd naar meer boeken van Jessi Kirby!

Ik geef het boek 4/5 sterren!

Hartelijk bedankt, uitgeverij Harper Collins Holland, voor het opsturen van dit recensie exemplaar!

Titel | Dingen die we zeker weten
Auteur | Jessi Kirby
Vertaler | Valérie Janssen
Oorspronkelijke titel | Things we know by heart
Uitgeverij | Harper Collins Holland
Bindwijze | Paperback
Genre | Young Adult
Prijs | 15€
Pagina's | 304
ISBN | 978 94 027 01708

Koop HIER je eigen exemplaar!

Liefs,

Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen