dinsdag 6 oktober 2015

Recensie: de Prinses - Kiera Cass

Hii!

Vandaag de recensie van het 4e deel uit de Selectie serie!

Waar gaat de Prinses over?
Twintig jaar geleden deed America Singer mee aan de Selectie en wist ze prins Maxons hart te veroveren. Nu is het de beurt aan prinses Eadlyn om haar eigen Selectie te houden. Eadlyn verwacht niet dat het voor haar even sprookjesachtig zal zijn als het liefdesverhaal van haar ouders. Maar als de strijd om haar hart losbarst, zou ze er wel eens achter kunnen komen dat haar eigen geluk niet zo ver weg is als ze altijd dacht.

Ik begon in het boek en gelijk viel het me op hoe makkelijk ik weer in de wereld van de selectie serie zat. Ik heb het derde deel van de serie best wel lang geleden uitgelezen, ik denk inmiddels alweer bijna een jaar terug toen hij werd uitgegeven. En toch zat ik er gelijk weer in, wat natuurlijk een heel goede eigenschap is van de schrijfster dat zij dit kan bereiken.

Maar nu verder over het boek zelf. Ik moet wel zeggen dat het even wennen was om alles te lezen vanuit de ogen van prinses Eadlyn. Als zij het namelijk over haar tante May had, dan ging het over het zusje van America, maar ook was het even wennen dat zij zo'n andere persoonlijkheid heeft dan haar moeder America en haar vader Maxon. Het is echt ontzettend wennen omdat ze eigenlijk gewoon een arrogant verwend nest is. Haar ouders zijn juist ontzettend gericht op de mensen en op de liefde, terwijl Eadlyn juist aan zichzelf denkt en geen contact met de mensen wil, laat staan met de liefde..

Maar als je eenmaal een beetje door hebt hoe zij in elkaar zit en dit met twee klontjes suiker neemt, kom je wel in het verhaal. En vanaf dat moment wordt het verhaal ook echt superleuk. Al moet ik zeggen dat haar persoonlijkheid af en toe wel het verhaal een beetje verzwakte of je liet irriteren aan het verhaal.

Ik begrijp nog niet helemaal wat ze nou met die jongens aan het doen is. Er zitten een paar exemplaren bij die ze in de Selectie houdt en waarbij ik geen idee heb waarom ze dat doet, terwijl er juist een andere jongen is die ze compleet afschrijft terwijl hij juist perfect zou zijn. Natuurlijk is dit een element van het verhaal om je te laten doorlezen en om het onvoorspelbaar te maken, maar ik vind dat het het verhaal een beetje verwarrend maakt.

De actie door het gehele boek heen is eigenlijk niet echt aanwezig. Natuurlijk zijn de rebellen opstanden voorbij en is dat iets voor in de eerste drie boeken, maar toch had ik iets meer verwacht dan alleen maar afgunst van het publiek naar Eadlyn.

Het klinkt nu allemaal best wel negatief, terwijl ik eigenlijk ontzettend van dit boek genoten heb. Ik heb het boek best wel snel uitgelezen en had over het algemeen en heel prettig gevoel over dit boek. Ik heb zelfs een aantal keer gelachen om bepaalde momenten en eigenlijk het hele boek door genoten van de wereld van de selectie. En het einde, tja het einde. Het einde is weer zo goed dat je het volgende deel echt zeker weten wilt lezen. Maar laat je niet gek maken, want dit deel is ook de moeite waard!

Ik ben een Selectioner, of hoe die fan stroming ook mag gaan heten. En ik geef het boek 4/5 sterren!