Blogtour: Vuurpreek - Francesca Haig (+WIN!)

Hooooii!

Het is tijd voor eeeeen blogtour! En voor niets minder dan het boek Vuurpreek van Francesca Haig die net in alle boekhandels is verschenen!

Deze blogtour bestaat uit drie onderdelen: een recensie, informatie over de game (+win!) en informatie over de filmreeks!

De recensie

Waar gaat Vuurpreek over?
Bij Zachs en mijn geboorte hebben onze ouders vast een paar keer opnieuw geteld: armen en benen, vingers en tenen. We waren volmaakt. Toch hadden ze moeite dat te geloven: niemand nam namelijk een loopje met het onderscheid tussen een Alfa en een Omega.
Niemand.

Cass en Zach werden tegelijk geboren en ze zullen tegelijk sterven. Een sterke Alfa- en een inferieure Omega-tweelinghelft – het enige wat ze delen is het moment van hun dood.

De Omega’s leven in afzondering, door hun familie verstoten zodra hun afwijking duidelijk wordt. Gedwongen om gescheiden te leven, worden ze wreed onderdrukt door hun Alfa-tweelinghelft. De Alfa’s vormen de elite. Zodra hun zwakkere broer of zus is verbannen, zijn ze vrij om een bevoorrecht en veilig leven te leiden zonder dat hun Omega-wederhelft hen in de weg zit.
Cass en Zach zijn aan de buitenkant allebei volmaakt: ze hebben geen ontbrekende ledematen, geen zichtbare 'Omega-mutatie'. Maar Cass heeft een geheim, en niets zal Zach tegenhouden om dat te ontsluieren.

Ze hebben beiden het vermogen om de wereld te veranderen. De een zal de ander moeten verslaan om zijn eigen toekomstvisie verwezenlijkt te zien worden, maar als ze niet oppassen zullen ze allebei in deze machtsstrijd omkomen.

Vandaag zet ik, maar met mij nog vele andere bloggers, De Vuurpreek in het zonnetje!

Vanaf de eerste bladzijde begint het verhaal gelijk. Je volgt de tweeling Cass en Zach. Één van hen is de Alpha en de ander is de Omega. Al gauw wordt duidelijk dat Cass de Omega is en dus naar de onderste laag van de samenleving moet verdwijnen. Echter is zij zelf vastbesloten om niemand te laten merken dat zij de Omega is, zodat zij niet van haar broer en ouders wordt gescheiden. Uiteindelijk verraadt Zach haar en moet ze er toch aan geloven.

Hoe de Alpha's in de samenleving omgaan met de Omega's is op zijn zachtst gezegd verschrikkelijk. Ze zijn helemaal geïndoctrineerd met die scheiding en denken dat hoe zij reageren tegenover de Omega's normaal is, dat zij écht de ziekte zelf zijn en een schande voor de samenleving. Aan de ene kant vind ik deze scheiding heel sterk in het boek. Je ziet in veel distopische fantasyverhalen dat het gaat tussen twee groepen, vaak arm en rijk. In dit geval de 'betere helft van de tweeling' tegen 'de mindere helft van de tweeling'. Aan de andere kant begrijp ik de scheiding niet. Het is immers vastgesteld dat de tweelingen altijd tegelijk sterven. Waarom zou je dan je Omega wederhelft zó slecht behandelen? Dan behandel je dus eigenlijk jezelf slecht, aangezien jij ook de pijn voelt en sterft als zij sterven. Dat is een minpuntje aan het boek en ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom daarvoor gekozen is. Al kan ik me wel indenken waarom: het maakt de hele boel gecompliceerd en spannend.

Het verhaal zelf zit vol met actie. Niet constant, maar precies genoeg. Het is heel spannend, helemaal naarmate je het boek vordert. In het begin komt het wel wat langzaam op gang. Ik had zelf een beetje moeite om erdoorheen te komen. Het is logisch dat er in het begin van een boek een soort introductie voorkomt, maar ik had het gevoel dat dit eeuwig doorging, omdat het dat ook heel wat pagina's en hoofdstukken deed. Maar ik raad je aan om net als ik gewoon vol te houden en dan krijg je de rest van het verhaal genoeg voldoening om dit boek hoog te beoordelen!

Nog een pluspuntje aan het boek is de schrijfstijl. Francesca Haig kan heel mooi verwoorden wat ze wil zeggen, zelfs in de Nederlandse vertaling komt dat over. In het boek zijn sommige dingen voorspelbaar, maar er zitten ook een boel plottwists in die het boek heel leuk maken. Het is hier en daar iets te beschrijvend naar mijn mening, dat je niet echt iets mist als je een paar pagina's overslaat. Aan de andere kant is dat ook weer fijn: lekker relaxed lezen, zonder de angst dat je iets mist en er geen barst meer van snapt.

Vuurpreek leest heerlijk vlot, in het begin is het misschien even taai, maar verderop is het een knaller. Ik geef het boek 4/5 sterren.

De game

Wil jij zelf ook graag Vuurpreek lezen? Dat kan! Er is een game/quiz ontworpen waarbij jij, als je natuurlijk het aandurft om mee te doen, één van de 10 exemplaren!

Wat moet jij hiervoor doen?

Naar de site gaan waar de game te spelen is: klik hier.
En natuurlijk al je moed verzamelen om je bij de Omega's aan te sluiten in het verzet tegen de Alpha's. De volledige uitleg staat op de site! Succes!

De filmreeks

Ja, je leest het goed. Het is zeer waarschijnlijk dat deze trilogie verfilmd gaat worden! Dreamworks heeft een deal gesloten om de rechten van deze trilogie! Je kunt het hier lezen :).

Het is natuurlijk nog niet duidelijk of het allemaal rondkomt en wanneer de eerste film uitkomt, maar het idee dat deze serie verfilmd wordt is natuurlijk super!

----

Dit was het voor deze blogtour! Natuurlijk ga ik dit momentje pakken om jullie allemaal even te overtuigen dit boek te kopen (of daar in ieder geval over na te denken; sinterklaas komt er ook weer aan en zo). Het is een heerlijk boek over een wereld na een apocalyps. Het is niet meer de Aarde zoals wij die kennen en de mensen die er wonen worden niet meer in hun eentje geboren maar standaard als tweeling, waarbij de één de Alpha is en één de Omega. Dit is natuurlijk super spannend :) Lees zelf het boek als je wilt weten hoe het verdergaat!

Ik dank Uitgeverij AW Bruna hartelijk voor het opsturen van dit recensie-/vooruitleesexemplaar!

Titel | Vuurpreek
Auteur | Francesca Haig