maandag 28 september 2015

Recensie: marionet - Aimée Carter

Hoi!

Vandaag de recensie van Marionet, deel 1 uit de Blackcoat Rebellion serie van Aimée Carter!

Waar gaat Marionet over?

`Ik bied je dit maar eenmaal aan, en mijn aanbod is nog dertig seconden geldig.' `En als ik nee zeg?' `Vijf,' zei hij, en hij begon af te tellen. `Vier, drie, twee...' Een schamele III. Meer heeft Kitty niet weten te scoren bij het geschiktheidsexamen. Met een III in haar nek getatoeëerd is ze gedoemd om de rest van haar leven in armoede te slijten - ver van alles wat ze kent, en een eeuwigheid verwijderd van haar grote liefde, Benjy. Totaal onverwacht krijgt Kitty de kans een VII te worden, de hoogste rang die er is! Helaas staat daar wel iets tegenover. Ze moet in de huid kruipen van Lila Hart, die kort daarvoor op raadselachtige wijze is verongelukt. Zo wordt ze de inzet van een levensgevaarlijk spel. Gevangen in een web van leugens en manipulatie komt Kitty voor een moeilijke keuze te staan: kiest ze voor overleven of durft ze haar nieuwe identiteit in te zetten voor de rebellen die bezig zijn met een opstand?

Allereerst: toen het boek op de mat viel was ik heel erg blij (lees: vreugdedansje)! Ik was nog bezig in Rode Koningin, maar meteen na dat boek begon ik in deze.  Het verhaal begon meteen, zonder onnodig gelul, maar toch had ik moeite om mijn aandacht erbij te houden. Misschien kwam dit doordat Rode Koningin ontzettend leuk en heftig was en ik met mijn hoofd nog steeds daar zat, maar ik vond het lastig om er in te komen. Het verhaal komt vrij langzaam op gang en voordat de echte actie er inkomt ben je al 100 pagina's verder. Vanaf dat moment vind ik echter wel dat het echt spannend werd en je door wilde lezen.

Vanaf dat moment gaan er allerlei complotten spelen en word je van de ene politieke issue naar de andere gesleept. Toch vond ik het nog vrij lastig om alles goed te kunnen volgen, aangezien er best vaak een soort mindfucks in zaten. Deze waren aan de ene kant heel verrassend en sterk, maar aan de andere kant best wel ingewikkeld. Je had namelijk steeds personen die personen waren, en dan was het toch weer niet écht die persoon, maar toch wel, maar toch niet. Dat geeft wel een beetje in een notendop aan hoe ik het plot heb ervaren.

Begrijp me niet verkeerd, ik vond het boek zeker niet slecht! Ik vond het gewoon wat lastig inkomen en soms wat lastig mijn aandacht erbij te houden omdat veel dingen door elkaar liepen. Maar overall was dit boek heel spannend en zat het vol met actie, leugens en plottwists. En het einde heeft me ontzettend nieuwsgierig gemaakt naar deel twee. Dat is iets wat Carter goed kan: spannend schrijven en het verhaal eindigen met een super spannende cliffhanger. Het is niet zo dat het verhaal ineens stopt en dat dat de cliffhanger is, maar het einde geeft gewoon een spannende aanzet naar een nieuw deel, omdat er toch nog dingen om opgelost zijn, ondanks dat dit verhaal afgerond lijkt.

Ik geef het boek 4/5 sterren! En ik dank uitgeverij Harper Collins ontzettend voor het opsturen van dit recensie exemplaar! Ik ben heel benieuwd hoe deze serie komend voorjaar verder gaat!

Titel | Marionet
Auteur | Aimée Carter