donderdag 16 juli 2015

Recensie: Zodiak, het 13e huis - Romina Russell

Hello hello, breakie breakie,

Piew piew. Even een recensie vanuit de ruimte ;-) Oké back to earth.

Ik las een boek vol met sterren, planeten, sterrenbeelden, astrologie en het sterrenstelsel. Ik vind dat zelf erg interessant, dus ik had heeeeel veel zin om dit boek te lezen. Toen Leesclub In De Boekenkast op zoek was naar lezers voor de leesclub van Zodiak meldde ik mij aan! En WIEHOE ik werd gekozen! Super veel zin in natuurlijk!

Ben wel even trots op mijn space-edit bij de foto ;)

Waar gaat Zodiak, het 13e huis over?
Rhoma Grace is een zestienjarige student met een ongebruikelijk talent voor het lezen van de sterren. Terwijl haar klasgenoten metingen nodig hebben om nauwkeurige, astrologische voorspellingen te doen, kan Rhoma omhoogkijken naar de nachtelijke hemel en zien wat er in het verschiet ligt. Bij een heftige explosie in het sterrenstelsel slaan de manen van Kreeft uit hun baan. Het leven op Kreeft verandert hierdoor in een nachtmerrie waarbij duizenden bewoners de dood vinden. Rho is met stomheid geslagen wanneer zij als nieuwe leider van de planeet wordt aangewezen. Dan, als er meer planeten het slachtoffer worden van bizarre natuurrampen, ontdekt Rho een patroon in de sterren. Ze komt erachter dat Ophiuchus - de verbannen leider van het 13e Huis uit de Zodiaklegende - is teruggekeerd om de macht over het Zodiak-sterrenstelsel in handen te krijgen. Rho moet de leiders van de andere Huizen in het sterrenstelsel op de hoogte brengen van het heersende gevaar. Maar wie zal haar geloven, zo jong en onervaren als ze is? Wie kan Rho vertrouwen in een universum dat is bepaald door verschillen? En hoe kan ze 12 verschillende Huizen overtuigen van de noodzaak tot samenwerking?

Het boek begint in tegenstelling tot andere boeken lekker powerful. Meeste boeken hebben een introducerend stukje waarin de dingen zich eerst opbouwen. Nou Zodiak niet hoor. Die is na een kort proloogje klaar voor actie! Gelijk gebeurt er al iets heftigs, waardoor je ook meteen vol in het boek zit. Wat gebeurt er? Door wie? Waarom? BAM interesse gewekt!

Eigenlijk houdt het gehele boek deze actie aan. Als er geen daadwerkelijke actie-momenten zijn, leest het alsnog vlot. De feitjes over sterrenbeelden en de astrologie zijn een superleuke toevoeging aan het boek. Rho is een powerchick en in dit boek komt ze al aardig tot haar recht, maar ik weet dat ze nog meer kan, dus ik ben erg benieuwd naar deel 2!

Wat Zodiak het best omschrijft is: zinderende originaliteit! Het is echt geweldig origineel, zonder dat het lastig is om te volgen. Vaak heb ik met boeken die over zelfverzonnen werelden, apparaten en monsters gaan, dat ik het lastig vind om het voor me te zien. Je probeert een beetje te bedenken hoe of wat, en je probeert een beetje plaatjes en films erbij te betrekken om het voor je te kunnen zien, maar soms vind ik dat te lastig. Als ik een boek niet goed (meer) voor me kan zien, vind ik het een stuk minder leuk.

Maaaaaaaar. Dat was met dit boek eigenlijk niet! Natuurlijk hadden ze ook werelden, manieren, apparaten en drankjes die totaal onbekend zijn, maar alles werd duidelijk omschreven en was nog aan bekende dingen te koppelen.

Ik vond het boek heel leuk om te lezen en ben erg benieuwd hoe het verder gaat. Het boek zit vol met spanning en originele dingen. Af en toe was het mij toch iets te beschrijvend, maar eigenlijk is het gewoon een fijn boek!

Ik geef het 4/5 sterren ! :)

Dankjewel Karakter Uitgevers voor het opsturen van die exemplaar naar mij voor de Leesclub van In de Boekenkast.
En dankjewel leesclub In de Boekenkast dat ik mee mocht lezen in de leesclub!