donderdag 9 juli 2015

Recensie: Waar het Licht is - Jennifer Niven


Recensie: Waar het Licht is - Jennifer Niven

Hooi!

Een maandje terug kreeg ik te horen dat ik mee mocht lezen in de Hebban Leesclub, met het boek 'Waar het Licht is'. Ik was al erg benieuwd naar het boek, dus ik was natuurlijk erg blij toen ik als een van de lezers werd uitgekozen!



Ik ben blij dat ze bij de cover zijn gebleven zoals die in het origineel ook eruit ziet. Sommige covers zijn in het Nederlands mooier, maar in dit geval vond ik de oorspronkelijke cover al bijzonder. En toen ik het boek uit had, kwam ook de betekenis van de Post-Its op de cover tot zijn recht. Echt, ik ben er dol op, op die cover ;-)

Ik vond het echt een prachtig boek. Ik heb niet snel dat ik een dramatisch boek lees en erdoor wordt meegenomen, maar dit boek raakte mij diep.

In het begin kwam het boek ietwat sloom op gang. Ik vond het wel leuk, maar ik had wel even zoiets van: 'ja leuk, gooi er maar wat actie of drama in'. Iets voor de helft van het boek heb je een band opgebouwd met Violet en Finch. Ergens in mijn achterhoofd dacht ik: 'doe het niet, er gaat sowieso iets gebeuren en dat trek je je dan heel erg aan', maar ja dat is juist het mooie aan een boek lezen; toelaten dat je je bindt met het boek en zijn personages en je hart hierdoor laten breken, lijmen, schudden, gloeien...

Vanaf het moment dat Violet en Finch beginnen aan hun 'schoolopdracht', begint het mooie aan dit verhaal. Een buitenbeentje en een meisje dat zich een buitenbeentje voelt sinds het ongeluk met haar zus. Of ze het nou willen of niet, ze groeien naar elkaar toe. Ik vind het goed dat het niet is geschreven in de trant van 'jongen ontmoet meisje, ze komen samen, ze leven nog lang en gelukkig'. Het komt geloofwaardig over, juist doordat het voor Violet en Finch zo lastig gaat om samen te zijn, terwijl het tegelijkertijd juist een opluchting is om samen te zijn. Hun relatie is zo bijzonder.

Het einde is echt een WTF moment. Ik moest echt nog even 2390x de pagina's lezen voor ik zeker was van wat ik had gelezen. Aan de ene kant vind ik het jammer dat Jennifer heeft besloten het verhaal deze kant op te sturen, maar aan de andere kant voegt het wel weer emotionele waarde toe aan het verhaal.

Waar het Licht is is een hartverscheurend lief verhaal, met een WOW-factor aan het einde!

Ik geef het 5/5 sterren, welverdiend!

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen