donderdag 30 juli 2015

Recensie: Lobsters - Tom Ellen & Lucy Ivison

Heeeee!

Ik was echt zó benieuwd naar dit boek! Overal werd geroepen dat dit hét boek van deze zomer zou worden. Door een paar awkward quotes van dit boek door de uitgeverij, Blossom Books, op twitter kon ik niet meer wachten. En toen het boek dan eindelijk op de mat viel, begon ik er gelijk in!

Waar gaat Lobsters over?
Hilarisch, romantisch en ongelooflijk awkward! Sam en Hannah hebben alleen de vakantie om De Ware te vinden. Hun lobster. En hoewel ze een epische zomer gepland hebben, loopt het niet helemaal zoals gehoopt. Sociale misverstanden, goedbedoelde plannen van vrienden en hun eigen angst om voor eeuwig maagd te blijven, staan deze gigantische mijlpaal behoorlijk in de weg. Gelukkig helpt het lot een handje mee.

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen: het boek is lekker awkward, maar viel mij erg tegen. Misschien door mijn hoge verwachtingen, maar het boek was niet zo geniaal awkward, humoristisch en geweldig als ik had gedacht.

Het begin van het boek is grappig en herkenbaar. Ik genoot ervan, maar was wel erg benieuwd wanneer het nou super awkward zou worden. Er kwamen een paar ongemakkelijke gesprekken, maar sommige uitspraken waren gewoon door een persoon die dan een vunzige woordkeuze had. Of het waren pikante onderwerpen. Dit is misschien wel awkward, maar als je gewoon open bent over zulke onderwerpen of iemand kent die zulke woorden vaak gebruikt, weet je dat het niet zo ongemakkelijk hoeft te zijn als het in het boek wordt gemaakt.

Ik dacht dat Sam en Hannah de hele zomer met elkaar zouden klooien en awkward zouden zijn. Juist in de eerste perioden van een relatie is er namelijk gekluns, en dat leek mij erg leuk om te lezen. In plaats daarvan gaan ze los van elkaar zitten experimenteren en ik vond die situaties niet bepaald geniaal, eerder een beetje overdreven en bewust geschreven om aan het 'awkward' element, wat het boek belooft te hebben, te voldoen.

Begrijp mij niet verkeerd hoor, ik vond het boek heerlijk om te lezen, het was alleen niet 'een extreem awkward liefdesverhaal' voor mij zoals de cover dat omschrijft. De happy ending klopt echter weer wel, maar dat pas heeeeelemaal aan het einde iets gebeurt tussen Hannah en Sam had van mij al gelijk mogen gebeuren. Gelijk erin knallen (ha. ha,) en dan na zoiets bigs komen de awkward moments. Dat had voor mij logischer geleken.

Al met al was het wel grappig en herkenbaar, ondanks dat de hoofdpersonen zich erg als kinderen gedragen door de flinke hoeveelheden aan zuipwerk en het soms wanhopige gezoek naar 'verlossing'.

Lobsters is een heerlijk vrolijk boek om in de zomer op het strand te lezen en ik zou hem dan ook zeker erbij pakken als je even wil lachen! Voor mij was het helaas niet helemaal wat ik ervan had verwacht, maar hem afraden zou ik niet doen, want het is wel lekker als guilty tussendoortje ;-)

Ik geef het boek 4/5 sterren door zijn humor en fijne schrijfstijl! EN EN: voor de flitsende neon cover die niet tot zijn recht komt op de foto's! I Love NEON!

Hartstikke bedankt, Uitgeverij Blossom Books, voor het opsturen van dit recensie exemplaar! <3

Titel | Lobsters