zondag 26 juli 2015

Recensie: Life on the refrigerator door - Alice Kuipers

En pakkende titel en een aantrekkelijke cover, dat is alles wat soms nodig is om mij te overtuigen een boek aan te schaffen en te gaan lezen. Zo ook bij "Life on the refrigerator door", een boek waar je doorheen vliegt in een uurtje, maar die tijd tot in het duizendste kwadraat in je gedachten blijft hangen.

De tekst op de achterkant van het boek (vrij vertaald) luidt:

"Een boek over tijd maken voor degenen van wie je houdt, wanneer de tijd zelf op aan het raken is...

Claire en haar moeder wonen samen in hetzelfde huis, maar ze leven op andere planeten... Terwijl Claires leven om school, winkelen en haar nieuwe vriendje draait is haar moeder altijd bezig met werk, werk en nog meer werk. Maar ze hebben één ding gemeen: de koelkast in de keuken. Het is hun manier van op de hoogte van elkaar blijven. Als dan plots Claire thuis komt en een briefje aantreft die anders is dan alle andere.. Het leven zal nooit meer hetzelfde zijn. "

Zoals al gezegd vloog ik door het boek doordat het boek eigenlijk alleen bestaat uit de briefjes die Claire en haar moeder op de koelkast hangen voor elkaar. Elke pagina moet een nieuw briefje voorstellen. Het grappige is dan dat je soms wat tussen twee briefjes is gebeurd een beetje zelf in mag vullen of mag raden. Soms staat er wel "Het was fijn even met je gepraat te hebben" en dan weet je dus dat ze elkaar die avond daarvoor hebben gezien. Maar het is geen lopend verhaal, slechts de briefjes die Claire en haar moeder op de koelkast gehangen zouden hebben.

Eerlijk is eerlijk, ik moest wel even wennen aan die manier van lezen. Persoonlijk houd ik er van als een verhaal erg gedetailleerd is zodat het me meesleept in de wereld van het boek. Dat had dit boek totaal niet, er waren wat dat betreft zoveel "open plekken" die je zelf in mocht vullen dat het voor mij als minder meeslepend wordt ervaren. Desondanks zal ik niet ontkennen dat ik aan het eind een traantje heb weg gepinkt. Het "hart" van het verhaal en het moraal raakte me en was weer een kleine eye opener voor mij. Dat ik gelukkig mag zijn met het leven dat ik heb en met degenen die deel van mijn leven uitmaken.

Ik geef het boek 3/5 sterren, doordat het voor mij niet gedetailleerd genoeg was maar ik deze bijzondere manier van een boek schrijven wel heel erg leuk vond en uiteindelijk ervoor zorgde dat mijn ogen vochtiger werden dan normaal ;)

Read more,
MyPerfectBooklife <3

Posted by Maaike