donderdag 23 juli 2015

Recensie: If you find me - Emily Murdoch

Je kent het wel (of misschien wel niet): Je loopt langs je favoriete boekenwinkel en kunt het gewoon niet laten naar binnen te lopen. Eenmaal binnen kun je het gewoon niet laten zonder een boek naar buiten te komen... Op die manier ben ik aan "If you find me" gekomen, ik ben nog nooit zo blij geweest dat mijn boekenverslaafde ik die dag de beslissing heeft gemaakt.

De flaptekst luid (vrij vertaald):

"Carey heeft een verschrikkelijk geheim. Als ze het verteld, zou het haar toekomst kunnen verwoesten. Als ze het niet verteld, zal ze dan ooit vrij zijn?

Voor bijna zo lang als ze zich kan herinneren, woont Carey in het hart van het bos met haar drugs verslaafde moeder en zes jaar oude zusje, Jenessa. Hun moeder verdwijnt regelmatig weken lang, en laat de meisjes achter, aan hun lot overgelaten. Overleven is Carey's enigste prioriteit - totdat vreemde mensen komen en alles veranderd..."

Het verhaal is erg realistisch en het raakte me heel erg. Het boek begint bij "Het eind", iets wat ik al erg opvallend vond. Daarna volg "Het midden" en "Het begin". Achteraf gezien allemaal heel logisch en mooi, maar in het begin is het nog een beetje zoeken waarom.

Erg spannend en leuk vond ik dat je in de loop van het verhaal steeds meer te weten komt over wat er met Carey en haar zusje is gebeurd in het bos. Want vanaf het begin heb je al door dat de wereld zoals zij het kent, niet klopt met hoe de wereld normaal gesproken is voor een meisje van veertien. Het zorgde ervoor dat ik het boek niet kon weg leggen en het zo snel mogelijk uit wilde lezen!

Doordat je het boek leest vanuit de belevenis van Carey wordt het verhaal intenser. Haar zusje kan niet praten en volgens haar komt dit door de "white starred night", een gebeurtenis waar ze het vaak over heeft en die een grote impact heeft gehad op beide meisjes (en de rede is dat haar zusje is gestopt met praten dus). Ook heeft Carey, die al heel volwassen is voor haar leeftijd, haar zusje opgevoed en leren lezen en schrijven bij gebrek aan een moeder die er voor hen is. Stukje bij beetje verzamel je informatie over hoe Carey en haar zusje hebben geleefd, wat voor hen normaal is, wat ze niet kennen en wat juist heel bekend voor hen is. Denk hierbij ook aan de duistere kant die een drugsverslaafde moeder met zich meebrengt voor de meisjes: drugsdealers die nog geld zouden krijgen en dit "in nature" komt opeisen bij de jonge, hulpeloze meisjes..

Het boek heeft me in zijn greep gehouden en zelfs nadat je het uit hebt gelezen leeft het nog voort in je gedachten. Het is een absolute aanrader! Het is zelfs mijn nieuwe lievelingsboek geworden, zo'n heerlijk meeslepend en soepel lezend boek :) Ik geef het boek 5/5 sterren!

Read more,
MyPerfectBooklife <3

Posted by Maaike