donderdag 16 juli 2015

Recensie: 1984 - George Orwell

Recensie: 1984 - George Orwell

"Big brother is watching you"

Misschien ken je de bovenstaande uitspraak wel, het is er een uit 1984. Ik heb nooit geweten dat Big Brother iets is uit het boek van George Orwell, totdat ik het boek ging lezen uiteraard.

1984 is een echte klassieker en is iets wat je eigenlijk gelezen zou moeten hebben. Het is een dystopisch verhaal dat zich afspeelt in het vroegere Londen. Er is veel armoede en alle burgers worden naar zeggen 24/7 in de gaten gehouden doormiddel van camera's en medeburgers. Iedereen moet doen wat "Big Brother" wil dat ze doen. Sterker nog: Iedereen moet denken wat Big Brother wil dat ze denken. Tijdens werk worden ze in de gaten gehouden, en zelfs na het werk moeten ze naar verenigingen die de burgers in hun ´vrije tijd´ ook nog eens controleert!

Alles en iedereen word streng gecontroleerd en zelfs de kranten artikelen en databases worden aangepast zodat het klopt met wat Big Brother wil dat je weet. Maar dan ineens heb je Winston, die voorwerpen van vroeger erg interessant vind en bezig is met het verleden. Ook doordat het hij als baan krantenartikelen moet veranderen merkt hij hoe verknipt de wereld is waarin hij leeft. Samen met een vrouw waarvan hij denkt dat zij ook een andersdenkende is probeert hij een relatie op te bouwen zonder dat de camera's het door hebben.

Het boek heeft een diepere betekenis dan dat je op het eerste oog denkt. Al helemaal in deze tijd met internet, weinig privacy en voorbije oorlogen. Nog een beroemde quote uit 1984 is:

"War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strenght."

Het is een boek dat je aan het nadenken zet, zoals je ook aan de uitspraak kunt merken. Maar vooral wordt je door de goede schrijfstijl meesleept in een wereld waarin niemand zou willen leven.