dinsdag 16 juni 2015

Recensie: Stijlicoon - Gemma Burgess


Recensie: Stijlicoon - Gemma Burgess


Hey allemaal! 

Vandaag deel ik een boek met jullie, wat mij ontzettend heeft verrast! 

Je kent het wel: een boek lijkt je leuk, maar je bent bang dat het een beetje is zoals alle andere boeken in zijn genre. Nou dan kan ik je zeggen: pak dit boek erbij en wees nergens bang voor! :-)



I lóóóve de cover!

Waar gaat Stijlicoon over?

Angie wil het maken in de modewereld van New York

Diep vanbinnen is de wilde Angie superromantisch, maar vanbuiten is ze cool. Ze is dol op mode en droomt van een baan bij een gerenommeerd ontwerper. In het echte leven werkt ze in een grote kledingzaak. 

Angie heeft een rijke vriend die haar altijd meeneemt naar exclusieve feesten, dure jachten en hipsterbars. Maar die vriendschap blijkt gebaseerd op drijfzand... Er móét iets veranderen in haar leven... 

Langzaam ontdekt Angie wat ze écht wil - en vindt ze een crazy little thing called echte liefde. 

Het lijkt een beetje zo'n stereotype chicklit: wat wijvengedoe, liefdesverdriet en pechdagen en voilà, alles komt goed en ze eindigt met een perfect leven, een perfecte vent en een perfecte toekomst. Nou, zo'n voorspelbaar boek is het niet.

Er zitten natuurlijk wat dingetjes in die je ziet aankomen, maar voor de rest is het boek een grote verrassing. Angie is een heerlijk personage. Ik heb verder het eerste deel niet gelezen, *boehoe*, maar ik ben gek op haar. Ze is gepassioneerd en dol op mode, waar ze super veel verstand van heeft. Helaas heeft ze pech in de liefde door haar naïviteit. Ze besluit dat het anders moet. Angie is een heerlijke power chick die niet denkt: het is verloren, maar die er wat aan besluit te doen. En dat is heel knap, gezien het feit dat wel héél veel dingen haar tegenzitten...

Stijlicoon is een vlot geschreven, humoristisch boek die in elke boekenkast moet staan. Ik ben zelf gek op chicklits, maar niet snel in extase erover. Maar Stijlicoon vond ik geweldig! Ik las met zoveel plezier, dat ik meer verslond van het boek dan van de koekjes die ik voor bij het lezen had klaargezet. In een wip (prachtige woordkeuze, al zeg ik het zelf) was het boek uit. En nu weet ik het zeker: IK. WIL. DEEL. 1. Natuurlijk wil ik ook het volgende deel, maar daar moeten we toch nog op wachten. In de tussentijd moet ik echt deel 1 hebben, die gaat over Pia. Want deze Brooklyn Girls zijn om te smullen. 

Ode aan Gemma Burgess die deze serie bedacht heeft. Ze heeft een heerlijk gevoel voor humor, die terug te vinden is in het boek, een open en vlotte schrijfstijl en pakkende dialogen. Ik heb meerdere malen gelachen om haar woordkeuzen en nagedacht over haar filosofische uitspraken. Ik heb er een aantal genoteerd en zal die hieronder even showen:

"Huil niet om iets wat niet om jou huilt"

" 'Het leven verandert voortdurend'
'Maar stel nou dat dat veranderde leven je niet bevalt?'
'Dan doe je iets om het nog een keer te veranderen. Het leven moet veranderen. Als dat niet zo was, zou er geen klap meer aan zijn. Je zou altijd weten wat er de volgende dag ging gebeuren.' "

en dit is echt even mijn lijfspreuk:

"De andere meisjes eten niet. Ik vraag me af of dat soort meisjes niet eten waar jongens bij zijn om hun het idee te geven dat ze geen spijsverteringsstelsel hebben en nooit poepen. Ik niet. Ik ben een eter. En ik poep. Jammer dan."

Echt ge-wel-dig geniaal! 

Ik geef het boek 5/5 sterren (goh, verrassing) en kijk uit naar zowel deel 1 als deel 3! Ik had ietwat twijfel of het boek echt leuk zou zijn, maar die twijfels zijn weg nu. Het is een heerlijk boek en ik raad het zeker aan om het te lezen! Stijlicoon is het zonnetje zelve!

Dankjewel, uitgeverij Luitingh-Sijthoff Amsterdam voor het opsturen van dit recensie-exemplaar!

Titel | Stijlicoon: Angie wil het maken in de modewereld van New-York
Oorspronkelijke titel | Love and Chaos (Brooklyn Girls #2)
Auteur | Gemma Burgess
ISBN | 9789021809465
Uitgeverij | Luitingh-Sijthoff Amsterdam
Prijs | €18,99
Uitgegeven | mei 2015

Koop hem HIER! :)

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen