vrijdag 19 juni 2015

Recensie: 100 gelukkige dagen - Fausto Brizzi


Recensie: 100 gelukkige dagen - Fausto Brizzi 

Hoihoi,

Mijn tranen zijn droog, dus ik kan beginnen aan de recensie. Want wat een boek is dit!



Waarover gaat 100 gelukkige dagen?
Wat zou jij doen als je nog honderd dagen te leven had?

Lucio zwiert door het leven. Hij heeft vrienden en vrouwen bij de vleet. Zijn vrouw Paola heeft er genoeg van en zet hem buiten de deur. Voorgoed.
Een dag later krijgt Lucio vreselijk nieuws: hij heeft in het gunstigste geval nog honderd dagen te leven. Wat nu?
Lucio besluit om ondanks alles gelukkig te zijn. Om zijn kinderen mooie herinneringen te kunnen geven, en de goede kanten van het leven te vieren. Maar kan hij wel betekenis geven aan het laatste stuk van zijn leven zonder zijn echte liefde, Paola?

Ik las de samenvatting van het boek en dacht: hm, dat lijkt me wel leuk. Ik had geen idee dat ik er zo door zou worden meegesleept.

Ik heb 2 dagen over het boek gedaan, maar dat was alleen maar omdat ik naar school moest, moest eten en moest slapen. Ik hoorde niemand tegen me praten, ik was verzonken in het boek. Het boek is werkelijk ontroerend en ik heb niet snel dat ik ontroerd ben door een boek of film. Fausto's schrijfstijl is eigenlijk zwaar in emotie, maar luchtig in woorden. Lucio is een wonderlijk personage en je leeft echt met hem mee gedurende het boek.

Er zitten in het boek niet alleen sippe scènes, er zitten ook mooie stukjes in, gelukkige stukjes, grappige stukjes, stomme stukjes, boze stukjes... van alles. Maar de nadruk ligt wel op de ontroering.

Ik wil niet al teveel spoilen, dus ik raad iedereen gewoon aan om het boek maar te gaan lezen. Soms zijn er passages die mij toch iets teveel beschrijvend of langdradig waren, of waarbij iets teveel de nadruk lag op 'alles is zielig, huil nou gewoon even', maar het boek was over het algemeen echt de moeite waard.

Een prachtige tranentrekker die zelfs de meest harteloze brompot doet snikken! Ik ben wel nu weer even toe aan iets luchtigs. Ik lees niet graag al te vaak van die zware boeken, omdat ze je met een gevoel achterlaten waar je niet 1, 2, 3 vanaf komt (of vanaf wilt ;-)). Je bent er even stil van.

Ik geef het boek 4/5 sterren door het prachtige ontroerende karakter, maar het soms iets teveel ontroerende en door de mooie woordkeuze die soms ook wel weer wat te langdradig overkwam.

Ik bedankt uitgeverij Luitingh Sijthoff hartelijk voor het opsturen van dit recensie-exemplaar!

Titel | 100 gelukkige dagen
Oorspronkelijke titel | 100 days of happiness: a novel
Auteur | Fausto Brizzi
ISBN | 9789021810317
Uitgeverij | Luitingh Sijthoff Amsterdam
Prijs | €17,99
Uitgegeven | april 2015

Koop het boek HIER!

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen