dinsdag 26 mei 2015

Recensie: Zie me, Hoor me - Martine Glaser

Hee allemaal.

Ik ontving een tijdje terug het boek 'Zie me Hoor me' van Martine Glaser. Ik heb De Zaterdag Van Het Onweer met plezier gelezen en beoordeelde het met 5/5 sterren. Is Zie me Hoor me ook de moeite waard?

De cover is in ieder geval erg bijzonder. Maar na het lezen van de achterflap was ik echt heel erg benieuwd!

Want waar gaat Zie me, Hoor me over?
Aan het rustige leven van de zeventienjarige Audrey komt abrupt een einde. Is ze schizofreen aan het worden? Komen trauma's van vroeger opeens terug als visioenen en nachtmerries? Of is er iets heel anders aan de hand? Eén ding staat vast: haar vriendje mag er niets van weten, want voor hem moet ze perfect zijn. Haar vader stuurt haar eerst naar een psycholoog en wil haar daarna laten opnemen in een psychiatrische kliniek, haar erg gelovige stiefmoeder ziet meer heil in exorcisme. Audrey vlucht naar haar grootouders in Spaans Baskenland. Stap voor stap ontdekt ze dat haar visioenen flarden zijn uit het leven van Maite, een meisje dat lang geleden in handen viel van de Spaanse inquisitie. Hoe dichter Audrey bij de plek komt waar die geschiedenis zich afspeelde, hoe meer ze de controle over haar eigen leven verliest.

Ik ben gek op geschiedenis en op lezen en dit is daarom weer zo'n boek wat mij erg zou moeten boeien. Dat deed het! Het is heel goed opgezet en de personages zijn geloofwaardig. Natuurlijk heb je voor dit boek wat fantasie nodig, maar het is erg realistisch beschreven. Ook de beschrijvingen van de eeuw waarin Maite leeft, met alles erop en eraan komt ook geloofwaardig over. Natuurlijk kan de inspiratie van feiten komen, waardoor alles klopt, maar het is een ander ding om dit ook nog mooi te verwoorden. Dit is haar gelukt.

Het begint met Audrey. Audrey zit al in de problemen, aangezien haar vader haar naar een psycholoog stuurt. Daar begint het boek. Dat is een mooi moment, want het zet gelijk alles op scherp: waarom is ze daar? wat is er gebeurd? wat gaat er gebeuren? wie is ze precies? En ga zo maar door. Al snel zit je in de verhaallijn en word je meegenomen door Audrey en haar leven.

Al snel komt Maite erbij kijken en Audrey's visioenen over haar worden steeds heftiger en grimmiger. Ze wilt achter de waarheid komen, maar haar vader wil haar naar een psychiatrische inrichting sturen. Ze vlucht naar haar opa en oma in Spaans Baskenland, en laat dat nou net de plek zijn waar Maite's verhaal zich afspeelt. Hierdoor verward Audrey haar leven met die van Maite en weet ze niet meer wat er echt gebeurt en wat niet. Dit is ontzettend spannend.

Audrey heeft een vriend, Alexander, en van hem moet ze perfect zijn. In principe snap ik zijn toevoeging aan het verhaal wel: Audrey wil normaal worden zodat ze bij hem kan zijn (hij wil toch immers niet met iemand die misschien wel schizofreen is), maar eigenlijk vind ik hem niet echt een bijzonder personage die veel toevoegt. Hij had naar mijn mening wel weg kunnen blijven.

Aan het einde van het boek is er een switch van vertelpersonage. Het wordt verteld vanuit Maite. Dit vind ik ook weer een heel goed element aan het boek. Zo zie je dat Maite ineens flarden van Audrey krijgt en niet weet wat ze ermee moet. Het geeft een extra toevoeging aan het verhaal.

Ik ben erg tevreden over het boek. Ik geef het 4.5/5 sterren. Het is de perfecte combi van spanning, historie en een vleugje madness. Ik ben benieuwd naar haar volgende boek en raad tot nu toe dit boek én De Zaterdag van het Onweer erg aan!

Bedankt uitgeverij Clavis voor het opsturen van een recensie exemplaar! <3

Titel | Zie me, Hoor me
Auteur | Martine Glaser