maandag 25 mei 2015

Recensie: Wij Leugenaars - E. Lockhart

Recensie: Wij Leugenaars - E. Lockhart

Hi iedereen!

Na alle lovende woorden over Wij Leugenaars heb ik besloten het boek ook te kopen. Ik was zo ontzettend benieuwd naar dit 'fenomeen' en volgens mij had iedereen hem zowat al gelezen. En nu was ik aan de beurt om kennis te maken met de Leugenaars...

Hihi, mijn boekenlegger zat nog voorin toen ik de foto maakte

Waar gaat Wij Leugenaars over?
Cadence is de oudste kleindochter van de machtige familie Sinclair. Elk jaar brengt ze de zomer door op het privé-eiland van haar opa. Heerlijke vakanties met haar neef Johnny, nicht Mirren en de knappe buitenstaander Gat. Ze vormen een hechte club. Tijdens hun 15e zomer worden Cadence en Gat verliefd op elkaar. En dan gebeurt er iets onomkeerbaars. Nu is Cadence na twee jaar afwezigheid voor het eerst terug op het eiland. Geteisterd door zware migraine probeert ze te achterhalen wat er die zomer is gebeurd. Haar familie zwijgt in alle talen. Langzaam komen de herinneringen boven, maar ook de leugens en familiegeheimen.

Het boek leest heerlijk weg. De letters zijn vrij groot, de regelafstanden ook en de zinnen zijn soms erg kort. Desalniettemin is het geen kinderboek. Wij Leugenaars is een spannend verhaal met een verrassend einde.

Ik vond het boek erg duidelijk. Het is opgedeeld in delen, waarin steeds meer duidelijk wordt gemaakt over wie wie is, wat de situatie is, en uiteindelijk wat er nou echt gebeurd was die Vijftiende zomer.

Voorin het boek staat een stamboom en een plattegrond. Dat vind ik zulke leuke boeken; boeken die wat extra's hebben. Het maakt het verhaal erg makkelijk volgbaar, want als je even kwijt bent wie nou dochter was van wie, en wiens zusje..... gewoon even in de stamboom kijken! En als je kwijt bent waar nou welke mansion stond, hoppa daar is de plattegrond!

Het verhaal grijpt je. Er is iets gebeurd, maar wat is nog niet duidelijk. Wat welk duidelijk is, is dat het iets ergs is en iedereen er van is ontdaan. Je krijgt in het begin best veel informatie te verwerken en ondanks de plattegrond en de stamboom is het af en toe toch even lastig volgbaar. Al snel zit je volledig in het verhaal, en wil je maar één ding: achter de waarheid komen!

Het hele verhaal leeft eigenlijk toe naar de ontknoping. Je krijgt steeds meer informatie en begint zelf al te speculeren wat er is gebeurd. De uiteindelijke ontknoping zag ik echt niet aankomen. Helemaal geweldig. Er zit een stukje psyche in, want als je het letterlijk zou nemen zou het gedeelte waarin Cady naar de waarheid gaat vissen niet kloppen. Maar daarom is het zo'n heerlijk boek: je kan je fantasie erin kwijt én het zet je aan het denken. Ik ben er erg over te spreken.

Ik twijfelde even, maar besloot het boek toch 5/5 sterren te geven. Het deed iets met me, en daar hou ik van. Als een boek bereikt dat ik met een bepaald gevoel achterblijf en tijdens het boek constant wilde doorlezen, is het voor mij geslaagd en verdient het gewoon 5 sterren. Wat ik wel heb gezien is dat de meeste reviews óf super enthousiast waren, of super negatief. Dus het gaat erom hangen, maar ik raad hem wel aan!