woensdag 6 mei 2015

Recensie: Over de Grens - Katie McGarry

Recensie: Over de Grens - Katie McGarry

Hé allemaal,

Als onverwacht surprise pakketje lag dit boek van de week op mijn deurmat. Ik wist niet wat ik ervan moest denken. Ik was niet super enthousiast om erin te beginnen, omdat ik niet zeker wist of het boek iets voor mij zou zijn. De letters op de cover zijn voelbaar, en dat vond ik zo vet dat ik hem toch bovenop mijn TBR stapel legde.

Waar gaat Over de Grens over?
Niemand weet waarom de populaire Echo opeens een outsider is geworden. Wat er die afschuwelijke nacht is gebeurd, kan ze zich zélf niet eens meer herinneren, maar de gevolgen zijn duidelijk. Op school ontwijkt iedereen haar, en haar strenge vader houdt haar voortdurend in de gaten. Maar als Noah in zijn zwartleren jack haar leven binnenwandelt, verandert alles. Hij zou fout zijn, een player, gevaarlijk zelfs. Echo weet dat ze hem beter uit de weg kan gaan. Maar toch... toch heeft ze het gevoel dat hij de enige is die haar begrijpt en dat ze op het punt staat een grens over te gaan, iets waarvan ze niet eens wist dat ze het durfde...

Het boek is vanuit twee perspectieven geschreven: Echo & Noah. Ze zijn twee buitenbeentjes en hebben beiden hun problemen. Echo heeft iets traumatisch meegemaakt, maar is de herinneringen hieraan kwijt. Het enige wat ze nog heeft, is armen vol met fikse littekens. Noah heeft problemen met de voogdij van zijn broertjes. Hij is van mening dat de pleegouders die zijn broertjes hebben, de jongens verkeerd behandelen en hij wil dit zelf overnemen. Maar Noah heeft genoeg problemen, die hij eerst zelf zal moeten oplossen om überhaupt een kans te maken tegen de pleegouders van zijn broertjes. Dan komen Echo en Noah elkaar tegen..

Dit is zo'n heerlijk typisch 'die twee horen bij elkaar' boek. Het is alleen niet té typisch. Geen overdreven romantische scènes die té perfect zijn, geen simpele 'ik-vind-jou-leuk-jij-mij-ook'. Het boek gaat verder dan dat. Over de Grens is een heerlijk New Adult boek dat laat zien dat problemen en romantiek een goed boek vormen, zonder cliché te zijn.

Af en toe raakte ik wel een beetje de draad kwijt. Je komt veel namen tegen en soms volgde ik het even niet meer. Of er werden gebeurtenissen benoemd dat ik even zoiets had van: wacht wanneer was... bij wie... huh... Het boek over het algemeen is daarentegen niet verwarrend. Er zijn passages bij, maar die verpesten het niet voor de rest van het boek. Ik vond het boek erg vermakelijk en had het in twee dagen uit toen ik ziek op bed lag.

Op Goodreads zag ik dat er #1 achter de titel stond: wiehoee er zijn meer delen van. In het Engels gaat het nu tot #4, dus ik hoop dat deze ook allemaal in het Nederlands verschijnen. Hoewel ik niet weet of 4 boeken misschien weer gaat vervelen, mag een deel 2 van mij er best wel bij zijn!

Ik geef het boek 4,5/5 sterren en heb weer geleerd dat vooroordelen over boeken niet altijd juist zijn ;-)

Dankjewel uitgeverij Harper Collins Holland voor dit boek :)!

Titel | Over de Grens