vrijdag 15 mei 2015

Recensie: IK - Margaretha van Andel

Recensie: IK - Margaretha van Andel

Hoi!

Omdat ik me elke dag de pleures zeul met mijn dikke studieboeken heb ik besloten even tussendoor een dun boekje te lezen, zodat mijn leesboek niet ook nog eens bovenop de kilo's studieboeken weegt. Ik zag 'IK' liggen voor €5 in de boekwinkel en dacht: waarom niet!?

Waar gaat IK over?
Wat als je een noodlottige beslissing opnieuw zou kunnen nemen? Ik heb mijn ogen nog steeds dicht. Durf ze niet te openen. Maar ik voel het. Ik zit. Ik zit echt. Op iets wat koud en hard is. Ik voel de kou door mijn broek trekken. Ik voel alles. Mijn voeten in mijn schoenen. De druk van de grond daaronder. Mijn bovenbenen waar mijn handen op liggen. Mijn benen voelen mijn handen. Bizar. Het moet een droom zijn, een van de betere. Soms heb ik van die nachten waarin ik rondloop alsof het de normaalste zaak van de wereld is, tot de wekker me terug biept naar een leven waarin ik niet eens normaal kan pissen. Als vijftienjarige heeft Daniël in een opstandige bui de autosleutels van zijn vader gepakt en is gaan joyriden. Nu zit hij al drie jaar in een rolstoel. Wat als... Had ik maar... Het zijn gedachten die voortdurend door zijn hoofd spoken. Zinloze gedachten, zo lijkt het. Maar dan komt hij erachter dat een wetenschapster onderzoek doet naar parallelle werelden. Ieder moment dat je een belangrijke beslissing neemt, splitst je leven: één versie van jou gaat door op het gekozen pad, een andere versie leeft het leven dat je geleid zou hebben als je op dat ene moment een andere keuze had gemaakt. Met behulp van zijn vriend Jeen krijgt Daniël de wetenschapster zo ver hem van plaats te laten wisselen met de Daniël die niet in de auto van zijn vader is gestapt. De Daniël die niet verlamd is... maar een heel ander leven is gaan leiden dan de 'echte' Daniël had kunnen vermoeden.

Toen ik het begin van de achterflap las dacht ik: oh, ik heb geen zin in een drama boek over rolstoelen, ziektes en dat soort dingen. Maar toen las ik 'parallel universum'... Ik vind dat erg boeiend. Ik heb geen idee of zoiets werkelijk kan, maar dat onderwerp trekt mij wel. En voor die 5€... Ik nam het boek mee!

Ik vloog door het boek heen en binnen no time was het uit. Omdat het niet zo'n dik boek was, heb ik ook niet een ongelofelijk uitgebreide recensie. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik vond het een vermakelijk tussendoortje. Het is goed in elkaar gezet, maar af en toe ook erg warrig. Helemaal aan het einde moet je echt je hoofd erbij houden, anders ben je gewoon kwijt wie nou uit welke parallelle wereld kwam en hoe dit en hoe dat. Wat ik op zich wel jammer vond was dat de twee verhaallijnen niet die waren van Daniël in de ene parallelle wereld en de verwisselde Daniël in de andere parallelle wereld, maar het is dezelfde Daniël, waarbij je bij het ene verhaal leest over dat hij beslist aan het experiment mee te doen en in het andere verhaal lees je dat hij in het experiment (en dus de andere parallelle wereld) zit. Dit was een beetje jammer, maar op zich ook heel goed.

Het is leuk om te lezen over de gehandicapte Daniël die in de parallelle wereld weer kan lopen. Hij heeft daar natuurlijk niet geleefd, dus hij weet niet wie zijn vrienden zijn en dat hij een vriendin heeft en wat er allemaal is gebeurd. Dat is erg grappig en vond ik leuk om te lezen. Naarmate het boek vordert is het een beetje cliché, hij verbetert de parallelle wereld en hij maakt iedereens leven leuk en hij keert weer tevreden terug, einde. Dat was wel een beetje jammer, maar het was daardoor wel geschikt als dun tussendoortje.

Ik geef het boek 4/5 sterren . Niet dik verdiend, maar het was op zich een leuk boek.