donderdag 7 mei 2015

Recensie: Hitte - Lis Lucassen

Recensie: Hitte - Lis Lucassen

Hey allemaal :)

Ondanks het niet-zo-heel-geweldige (zeg maar 'slechte') weer, een heerlijk zomerse recensie. Ik las Hitte van Lis Lucassen (Olga Hoekstra) en had hem zo uit. Wat vond ik ervan?

Waar gaat Hitte over?
Onder de hete zon, duizenden kilometers van huis, probeert Lynn Stevens haar leven weer op te pakken om de herinnering aan die ene fatale nacht te vergeten. Ze ontmoet Daan, de jongen met het wispelturige gedrag en de broeierige bruine ogen, die verplicht met zijn ouders op vakantie is. In hem ziet ze haar eigen worsteling weerspiegeld, iedere keer als ze te dichtbij dreigt te komen. Daan houdt er niet van aangeraakt te worden. Maar als hij erachter wil komen welk geheim Lynn met zich meedraagt, betekent dit dat hij zich wel moet blootgeven.

Het boek heeft zo'n heerlijke cover die allemaal meningen over je uitroept als je het in het openbaar leest :'), terwijl het aantal pikante scènes in het boek wel meevalt. Ik had een beetje meer J. Lynn style verwacht, met bijna elke pagina van die sensuele dingen, maar dat was niet zo. Aan de ene kant vond ik dat jammer, je verwacht het en het gebeurt niet, maar aan de andere kant ben ik er juist blij mee. Want in plaats van al die erotische scènes zit er iets anders in het boek: diepgang.

Het is geen oppervlakkig 'meisje-vindt-jongen-leuk-jongen-meisje-ook-en-hop-daar-gaan-ze'-boek. Beide personen hebben struggles en dit weerhoudt ze lange tijd ervan om volledig voor elkaar te gaan. Zo heeft hoofdpersoon Daan dit: hij schaamt zich ontzettend voor zijn lichaam na een incident wat hem is overkomen. Daan gaat met veel tegenzin mee op vakantie met zijn ouders en broertje Joost. Hoofdpersoon Lynn heeft een trauma te verwerken, en gaat werken op een vakantiepark om aan haar nachtmerries en trauma te ontkomen. De twee komen elkaar tegen en de spanning is te voelen. Het verhaal is uit zowel Lynn's perspectief als uit die van Daan geschreven. Dit maakt dat je beide personen en hun struggles goed kan volgen en ook beide gevoelens over bepaalde gebeurtenissen die de personen samen meemaken.

Lis (/Olga) schrijft ontzettend beeldend en herkenbaar. Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Schroom niet en haal het boek in huis! 'Hitte' is een heerlijk boek voor in de zomer, in de winter, in de... tja, eigenlijk gewoon voor ieder moment van het jaar! Haal het zonnetje in huis met 'Hitte'! Ik geef het boek 4/5 sterren