woensdag 8 april 2015

Recensie: Gebroken - Jennefer Mellink

Recensie: Gebroken - Jennefer Mellink

Hee.

Vrijdag 27 maart j.l. zag ik Jennefer Mellink op het YA boekenevent in Hoofddorp. Van uitgeverij Clavis kreeg ik het boek 'Gebroken' en die heb ik gelijk laten signeren. Ik kon na dit event niet wachten om in het boek te beginnen, het leek me ontzettend intrigerend. Inmiddels heb ik het uitgelezen en ik zal mijn mening met jullie delen.

Gesigneeeeerd ;D
Waar gaat Gebroken over?
Anna's zestiende verjaardag loopt uit op een ramp. Tijdens haar feest wordt ze verkracht. Ze probeert de dader te vinden, maar iedereen in haar omgeving lijkt verdacht. Zodra ze een spoor heeft gevonden, wordt ze overmeesterd en ontvoerd. Maandenlang zit ze opgesloten in een pikdonkere ruimte. Als ze eindelijk weet te ontsnappen, heeft ze nog maar één doel: wraak.

Het onderwerp trekt mij. Als ik de achterkant zo lees, word ik ontzettend nieuwsgierig naar het verhaal. Het verhaal begint met een proloog, en deze proloog trekt mij echt meteen. Het is ontzettend sterk en spannend geschreven, want wat is er gebeurd? Hoe kwam ze daar? Geweldig. Dan begint het echte verhaal...

Ook het echte verhaal begint leuk. Het is herkenbaar (irritante familie, awkward 'gedwongen' gesprekken, schooldrama, populariteit) en grappig. Je ziet het zo voor je en dat vind ik aan dit boek erg goed. Aangezien je weet dat ze verkracht en ontvoerd wordt, ga je gelijk al bij elk persoon vraagtekens zetten en bedenken of hij de dader kan zijn. Het leuke is dat je ook constant op het verkeerde spoor wordt gezet. Dit maakt de hele ontknoping van wie nou echt de dader is een hele surprise

Het feest wat Anna geeft is gedoemd om extreem te worden; zoveel alcohol, zoveel mensen, zo weinig volwassenen en zo weinig regels. Het is eigenlijk wel een beetje dom dat Anna de deur open laat staan, eigenlijk roept ze daarmee ongewenste mensen op haar feest af...

Als Anna is verkracht gaat ze de dader proberen te zoeken. Ook jij als lezer houdt keurig je lijstje bij. Wat ik echt heel sterk vind aan het boek, is dat er ook hoofdstukken geschreven zijn vanuit de ogen van de dader, die je leest via een dagboek verhaaltje. Dit maakt dat je weet hoe de dader denkt over Anna en dat maakt het allemaal nog gruwelijker en spannender.

Het boek zit ontzettend goed in elkaar. Tot de ontknoping weet je aan niets zeker wie de dader is, en heb je meerdere verdachten. Dat is erg leuk; het maakt een spel van het boek. Alle scènes zijn geloofwaardig geschreven en de details zijn soms gruwelijk. De ontknoping (de epiloog) is echt 'puntje-op-je-stoel'-spannend. Je komt (gelukkig) te weten wie de dader is, en hoe de dader de epiloog schrijft is echt.... wauw. Ik ga het woord gewoon nogmaals gebruiken; gruwelijk!

Jennefer heeft een knap staaltje schrijfwerk neergezet, bravo! Ik ben benieuwd naar haar volgende boek(en)! Ik geef dit boek 4,5/5 sterren. Ik vind het boek een aanrader!

Ik dank uitgeverij Clavis hartelijk voor het opsturen van dit recensie-exemplaar!

Titel | Gebroken