woensdag 1 april 2015

Recensie: De IJzerlegendes - Julie Kagawa


Recensie: De IJzerlegendes - Julie Kagawa

Heyy,

Ik ontving van de week mijn eerste recensie exemplaar voor Harlequin en ik ben er heeeeeel blij mee! Ik ben namelijk super fan van de Iron Fey serie, en deze bundel met korte verhalen is dan denk ik ook iets voor mij!


Ik vind de cover weer prachtig, alleen is het jammer dat de rug zwart is. De Duistere Fae is namelijk ook al zwart, als deze gewoon paars of licht roze was, had ik allemaal andere kleurtjes :D. Oké, genoeg gezeur.

De IJzerlegendes is een bundel van vier novella's die eens op de Harlequin site te downloaden waren:
- De oversteek - Winter
- De oversteek - Zomer
- De voorspelling
- De enige echte survivalgids voor Nimmernimmer

Ik zal de novella's per stuk beoordelen, en dan een oordeel vellen over het hele boek :)

De oversteek - Winter (Iron Fey #1.5)



Ik zat gelijk weer in de wereld van de Fae tijdens dit eerste verhaal van de bundel. Ik moet wel zeggen dat ik erg moet nadenken waar precies dit verhaal zich afspeelde. De Iron Fey serie loopt natuurlijk al een stuk verder, en in dit verhaal lees je nog elementen waar je in de serie zelf al voorbij bent. Daarom was het wel moeilijk om je in te leven in de situatie. Er staat wel natuurlijk #1.5, dus hij zit tussen boek 1 & 2 in, maar aangezien er inmiddels al 6 boeken zijn, moet je erg terugdenken. Het verhaal op zich vond ik wel erg leuk! Gewoon weer een lekker Iron Fey verhaal met Meghan en die heerlijke Ash. 

In de bundel staat trouwens oversteek, terwijl het oorspronkelijk overtocht heette. Hihi. Valt mij dan weer op.

Ik geef dit verhaal van de bundel 3.5/5 sterren. Het verhaal was namelijk wel leuk, maar ik had ook het gevoel alsof delen al letterlijk in de serie langskwamen. Plus daar komt het gevoel bij dat je even niet weet waar je het moet plaatsen. 

De oversteek - Zomer (Iron Fey #3.5)



Dit deel heet ook weer oversteek in de bundel haha. Maargoed. Dit verhaal is geschreven vanuit het personage van Puck/Robin Goodfellow. Ik vind het wel een leuk verhaal, maar wederom had ik het gevoel dat ik echt moest gokken waar het precies gebeurde en had ik het gevoel dat er al dingen in de serie waren vermeld. Wat verschilde met het eerste verhaal, was dat daar nog veel dingen werden uitgelegd: wie is de personage, wat gebeurde er in het kort. In dit verhaal gaat ze er meer vanuit dat je weet wat er is gebeurd in de echte serie. Dat vind ik geen probleem, want ik heb de echte serie gelezen, maar ik kan begrijpen dat het voor anderen die de serie niet hebben gelezen wat verwarrend kan overkomen.

Ik vond dit verhaal weer erg leuk, en geef het weer 3.5/5 sterren, omdat ik weer een beetje een herhalingsgevoel had en moeite met plaatsing, maar het verhaal is wel vermakelijk en magisch!

De voorspelling (Iron Fey #4.5)



Deze had ik toentertijd gedownload via de Harlequin site. Ik heb hem toen nooit echt gelezen. Toen hij in deze bundel terugkwam dacht ik: jeeej! Nu ga ik hem natuurlijk wel lezen!

Ik vond het een heel leuk verhaal. Het voegt ditmaal echt iets toe want je leest over de tijd tussen het 4e boek (de IJzerprins) en het 1e boek van de vervolgserie (De Verloren Prins) in. Meghan is zwanger van Keirran. Je leest over de voorspelling die uitkomt aan het einde van het boek De Duistere Fae. Ik vind het echt een heel leuk verhaal. Ik geef het 4.5/5 sterren. Heerlijk!

De enige echte survivalgids voor Nimmernimmer


Lezen op eigen risico, is de waarschuwing. Dit verhaaltje uit de bundel is de laatste en tevens de kortste. Ik vind het wel een leuke toevoeging. Er staat vanalles in uitgelegd: wat trek je aan, wat neem je mee, hoe kom je in Nimmernimmer, wat zijn de regels als je daar bent, wat doe je met eten en noem zo maar op. Erg leuk fantasievol stukje waar ik 5/5 sterren voor geef!

De bundel op zich


Nu nog kort over de hele bundel. Ik vind het erg jammer dat niet 'Ash's letter to Meghan' en 'Valentijn bij de IJzerfae' ook in de bundel zaten. Als je dan een bundel doet, doe dan gelijk alles bij elkaar! :) Al met al is het ook zonder die verhalen een leuk bundeltje met extra verhaaltjes voor als je niet genoeg krijgt van Nimmernimmer, de Fae en Ash :*) ... o ja en Meghan, Puck, Grimalkin... ;p

Ik vind de plaatjes tussendoor ook cute! Dit blijft mijn favoriet(e uitspraak):



Ik geef de totale bundel 4/5 sterren. Een heerlijke feelgood bundel met magische verhaaltjes, niet te missen in je collectie!

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

Geen opmerkingen:

Een reactie posten