zaterdag 21 maart 2015

SSS: Super 6 Boekgewoontes

SSS: Super 6 Boekgewoontes

Deze week mag ik aan jullie gaan onthullen welke tikken en trekjes ik heb wat betreft mijn boeken. 

1. Gebroken ruggen
Ik heb een fobie voor gebroken boekenruggen. Mijn familie plaagt me er soms wel eens mee dat ze voor de grap dreigen de rug van mijn boek te breken. NIET. GRAPPIG. Ik lees dan ook uiterst voorzichtig mijn boeken, zonder ze te ver open te doen. 

2. Shopaholic: book-edition
Boeken kom ik nooit te kort. Dat komt misschien omdat ik meer boeken koop dan dat ik lees. Ik kan er gewoon niets aan doen! Elke keer als ik langs een boekenhandel kom ben ik geneigd naar binnen te gaan en met minstens één boek er weer uit te komen. En ook élke keer, voor ik ga shoppen, overtuig ik mezelf dat ik eerst alle boeken die ik nu heb uit ga lezen en dan nieuwe boeken mag kopen.. zucht, was mijn zwakte voor boeken maar niet zo groot.



3. Note to self: NIET ALVAST HET EINDE LEZEN!
De verleiding is soms groot (lees: hééééél groot) om het einde alvast te lezen of een bepaald personage dood gaat of wat er überhaupt gaat gebeuren. Vroeger kon ik me nooit echt inhouden, al helemaal niet toen het laatste boek van Harry Potter uitkwam (schuldig). Ik stond 12 u 's nachts voor de deur van mijn boekenwinkel om het boek als één van de eersten te bemachtigen. En daar hoorde ook bij dat ik als één van de eersten de afloop wilde weten. Na een hele nacht gelezen te hebben ging het me niet snel genoeg en spiekte ik achterin (schuldig, schuldig!).
Gelukkig ben ik daar nu van genezen en verbied ik mezelf achterin te kijken. Dit levert toch wel vaak de leukste plotten op. 

4. Tot na twaalven blijven lezen
Regelmatig zit ik lekker in mijn boek en blijf ik tot laat op om door te lezen. Een keer later slapen is toch niet zo erg? En als je rustig in je bed ligt te lezen rust je toch ook uit? Helaas baal ik de volgende ochtend wel weer van mezelf als ik te kort heb geslapen. (Maar pssst, het was het wel waard (; ).

5. Kijken hoeveel bladzijdes te gaan
Elke keer als ik mijn boek heb, begint mijn 'hoeveel-bladzijdes-te-gaan-routine' met het kijken hoeveel bladzijdes het boek heeft (goh). Waarna ik vervolgens elke keer dat ik een boek weg leg nog even kijk hoeveel ik daarna nog te gaan heb. Dit herhaalt zich telkens weer als ik het boek er bij pak. Als ik het einde nader kan ik het niet laten om langer door te lezen en het boek uit te hebben.

6. Boek mee, ten alle tijden
Oké, niet in elke les. Maar meestal zit er wel een boek in mijn kluis als ik op school zit, een boek in mijn tas als ik een dagje met veel OV voor de boeg heb en uiteraard méér dan één boek in mijn tas als ik op vakantie ga. Met een boek op zak heb je altijd iets om je niet te hoeven vervelen. Bij een lange reis vliegt de tijd voorbij terwijl jij je tijdelijk heerlijk in een andere wereld bevind. 

Hopelijk herkennen jullie ook een aantal punten waaruit blijkt dat ik niet een alleenstaand projectiel in de boekenwereld ben, of hebben jullie nog een aantal boekgewoontes die ik niet in mijn lijstje heb genoemd. Laat het me weten! :) 

Read more,
MyPerfectBooklife <3  

Posted by Maaike

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen