zondag 1 maart 2015

Recensie: Into the Wild - Jon Krakauer

Recensie: Into the Wild - Jon Krakauer

''HAPPINESS ONLY REAL WHEN SHARED''
- Jon Krakauer, Into the Wild

Deze week heb ik het boek 'Into the Wild' in één zucht uitgelezen. Het is een heel ander genre dan dat ik normaal zou lezen, maar man o man wat een goed boek! Het is zo inspirerend en soms ook confronterend, het geeft je een heel andere kijk op het leven.


Dit boek is een non-fictie boek, gebaseerd op het verhaal van Chris McCandless. Chris was een jonge man die na zijn afstuderen besloot alles achter te laten en in zijn eentje naar Alaska te liften en daar de wildernis te bewandelen. Zijn spaargeld gaf hij aan een goed doel, zijn auto en andere bezittingen heeft hij verlaten en het geld dat hij in zijn portemonnee had verbrandde hij, om zo een nieuw leven te beginnen. Echter, vier maanden later werd zijn ontbonden lichaam door een jager terug gevonden in de wildernis. 

Hier kom de schrijver Jon Krakauer in beeld. Hij s op basis van Chris' 'dagboek' gaan onderzoeken waar hij is geweest, wat hij heeft gedaan, wie hij heeft ontmoet en vooral; wat hij heeft gedacht. Dit alles bij elkaar tot een lopend verhaal gemaakt en zo kwam het boek Into the Wild (De wildernis in) tot stand. 

Zoals eerder gezegd is het boek erg inspirerend, maar laat aan de andere kant ook zien hoe rauw en hard het leven in de wildernis en het leven in je eentje kan zijn. De manier van denken van Chris (die later onder de naam Alexander Supertramp verder trekt om te voorkomen dat iemand hem zou vinden) is erg diepzinnig. Doordat hij veel tijd alleen doorbrengt, krijgt hij vele inzichten in zichzelf, maar ook in de wereld om zich heen. Deze inzichten schreef hij dan ook op, waardoor wij er nu weer van kunnen leren. 

Daarnaast is het boek ook heel avontuurlijk. Als je veel van reis boeken en boeken vol avonturen houdt, dan zou ik je dit boek zeker aanraden. Doordat Chris constant op zoek is naar 'de ultieme vrijheid' doet hij dingen die soms tegen de regels ingaan of tegen je eigen natuur in zouden gaan, wat uiterst avontuurlijke scenario's oplevert. 

Zoals jullie misschien al gemerkt hebben, ben ik heel enthousiast over dit boek. Ik geef het daarom ook 5/5 sterren! Het is anders dan de boeken die ik meestal lees, maar moet je daarom niet onderschatten!

Read more, 
MyPerfectBooklife <3

Posted by Maaike

1 opmerking:

  1. Ik ben het vierkant met je eens, één van de meest inspirerende boeken die ik ooit heb gelezen. De film is ook al zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen