woensdag 4 maart 2015

Recensie: The Finisher (Vega Jane #1): vechten voor de waarheid - David Baldacci

Hoi allemaal,

Vorige week kreeg ik een leuk pakje door de brievenbus (het paste maar net aan, de postbezorger had er een flinke kluif aan om hem door de brievenbus te krijgen, maar het lukte). In het pakje zat: The Finisher (Vega Jane #1) van David Baldacci. Toen ik het boek eruit haalde dacht ik gelijk: David Baldacci, een fantasy boek? Ik vind David's actieboeken altijd geweldig, maar zou hem nooit voor een fantasy-schrijver aanzien. Alleen al hierom was ik nieuwsgierig naar het boek. Maar ik moet zeggen dat de voorkant ook is waar ik van hou: veel kleuren en lekker magisch. Plus de boeken van de uitgeverij Leopold zijn gewoon super: ik had er helemaal zin in!

Waar gaat dit boek over?

Wat zou jij doen als je ontdekte dat alles waar je ooit in geloofde niet waar was? Wat als alles mogelijk was, zelfs het onmogelijke?

Vega Jane woont in een armoedig dorp, omringd door een moeras. Wie het moeras ingaat, kan dat niet navertellen. Maar dan verdwijnt een goede vriend in het moeras. Hij heeft een kaart voor Vega achtergelaten van een andere wereld, een wereld vol onbekende wezens. Een wereld waarin Vega misschien een ander leven wacht, een beter leven dan dat van een Finisher in de Fabriek. Met gevaar voor eigen leven gaat Vega op zoek naar de waarheid - over de wereld waarin ze leeft, haar familie en over zichzelf.

Toen ik de achterkant las begon het te kriebelen: ik hou van dit soort boeken! Ik begon gelijk met lezen en ik moet zeggen dat het begin gelijk boeide. Het gaat over het Bitterbos, een niet bestaande wereld met Bitters (de bewoners). Ik hou heel erg van zelfbedachte werelden en eigen benamingen voor de dieren, dingen en personen daar. In het begin is het af en toe wel nog wat verwarrend met alle namen die langskomen. Het zijn er aardig wat, maar je raakt er ook wel weer zo gewend aan. Het boek spreekt ontzettend tot de verbeelding en ik zou er niet van opkijken als er plannen zouden komen om de serie te verfilmen, het heeft daar genoeg materiaal voor.

Vega ziet Quentin Hermes het Moeras inrennen. Ze snapt niet waarom: de Moeras betekent de dood. Er is niks in het Moeras en er is niks aan de andere kant. Quentin laat voor Vega een kaart achter met een route door het Moeras heen. Je verwacht dat Vega dan ook ergens in de loop van het boek dat Moeras ingaat en Quentin gaat zoeken, of de andere kant van het Moeras gaat zoeken of in ieder geval íéts gaat ondernemen in/rondom het Moeras. Dat vond ik wel jammer dat dat niet gebeurde nog. Het is een eerste deel, dus ik weet ook wel dat dat waarschijnlijk nog op de planning staat, maar toch had ik het wel leuk gevonden als er alvast een kennismaking was met het Moeras en de dieren daar.

Het hele boek staat een beetje in het teken van Vega die stukje bij beetje de geheimen van Bitterbos ontdekt. Het is wel leuk en spannend, maar ik miste persoonlijk net even het Moeras in dit eerste deel. Daarnaast vond ik de gebeurtenissen tegen het einde van het boek een beetje... misplaatst. Er komt een stuk waarbij Vega moet kiezen tussen twee sleutels: één leidt haar naar haar verleden en één naar haar toekomst. Ze gaat door een hek en komt dan in één van de twee terecht (ik zal niet spoilen welke). Er is haar verteld dat niemand haar tijdens haar tocht kan zien/horen/pijn doen, maar ineens kan dat blijkbaar wel en het gebeurt ook een beetje allemaal abrupt. Ook het hele 'je mag naar je verleden of toekomst' vond ik een beetje vreemd geplaatst, alsof het niet bij het boek paste ofzo.

Desalniettemin heb ik genoten van het boek. Juist doordat je zo weinig antwoorden krijgt en je eigenlijk niets weet nog over het Moeras wil je heeeel graag deel twee lezen! Dat heeft David Baldacci weer keurig voor elkaar, want aan spanning en cliffhanger gevoelens doet hij met dit boek niet onder voor zijn gewoonlijke actie-boeken. Het verraste me dat David Baldacci zo'n soort boek had geschreven, maar hij heeft het naar mijn mening prima gedaan. The Finisher is heerlijk, geef mij maar meer, meer, meer!

Ik geef het boek 4/5 sterren en ik dank Uitgeverij Leopold hartelijk voor het opgestuurde recensie-exemplaar!

Titel | The Finisher: vechten voor de waarheid
Originele titel | The Finisher, Vega Jane #1