maandag 9 maart 2015

Recensie: De Test - Joëlle Charbonneau

Recensie: De Test - Joëlle Charbonneau

Heeeee,

Ik kocht vorige maand van mijn BOL cadeaubon onderanderen 'De Test' van Joëlle Charbonneau en ik las hem vrij snel daarna uit omdat ik simpelweg te nieuwsgierig was!

Waar gaat De Test over?

De jonge, ambitieuze Cia Vale is tot haar vreugde een van de uitverkorenen om deel te nemen aan de Test: een jaarlijks terugkerend evenement waarvoor alleen de allerbeste studenten uit de koloniën van het Verenigd Gemenebest geselecteerd worden. Zij die slagen voor de Test hebben de wereld aan hun voeten liggen en zullen klaargestoomd worden tot toekomstige leiders van hun land.

Vol goede moed, maar met waarschuwingen van haar vader in haar achterhoofd, vertrekt Cia naar de hoofdstad, waar de Test zal plaatsvinden. Als blijkt dat de inhoud van de diverse beproevingen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van de kandidaten vraagt, ontstaat er een onderlinge strijd tussen de deelnemers. Cia komt al snel tot de ontdekking dat ze op zichzelf aangewezen is, maar door haar intuïtie te volgen en intelligentie en durf te tonen komt ze steeds een testronde verder, terwijl haar medekandidaten stuk voor stuk het toneel moeten verlaten, levend of dood...

Heeft Cia het in zich om ook de allerlaatste horde te nemen? Kan ze overleven in het speelveld van de vierde ronde: het verwoeste en vervuilde land dat ooit Amerika was en lukt het haar om op tijd de hoofdstad te bereiken? En kan ze de mensen die het dichtst bij haar staan wel écht vertrouwen, of is niets wat het lijkt?

Het klinkt gewoon precies als een boek voor mij, en zo bleek dus ook toen ik las dat dit boek precies in mijn straatje ligt. Het is een boek dat actie, spanning, kennis en liefde goed combineert. Ik vind het gewoon jammer dat ik de serie niet eerder heb ontdekt. Dit is vanaf nu een van mijn lievelingsseries!

Ik vond het boek erg origineel, tot op het laatste onderdeel van de Test; waar de kandidaten 1100 km van de hoofdstad worden gedropt en zelf op eigen kracht naar de hoofdstad terugmoeten, waarbij ze zelf aan eten moeten komen en moeten overleven. Er zijn dus ook kandidaten bij die hun winkansen willen vergroten door andere kandidaten te vermoorden. Ik vind dit allemaal een beetje teveel lijken op de Hongerspelen en dat maakt het wel een beetje jammer. Maar echt erg vind ik het niet, want ik vind de Hongerspelen erg leuk, dus ik stoor mij zeker niet aan nog een beetje meer Hongerspelen ;)

Voor wie de serie nog niet kent, is het echt een aanrader. Het boek houd je geboeid van begin tot eind. Zelf had ik het boek in een dag uit, ik vloog erdoorheen. Ik vind de personages leuk, de mysteries, de spanning, de tests, alles. Ik vind Cia een leuk personage, omdat zij zo iemand is die alle sneaky dingen doorheeft, terwijl niemand anders ze doorheeft. De neiging om het boek weg te leggen werd volledig weggeblazen door het boeiende verhaal! Ik geef het boek 4.5/5 sterren en kijk uit naar het lezen van deel 2: De Studie!

Titel | De Test
Oorspronkelijke titel | The Testing
Auteur | Joëlle Charbonneau