woensdag 18 maart 2015

Recensie: De Studie - Joëlle Charbonneau

Hoihoi!

Vandaag de recensie van De Studie, het vervolg op De Test. Toen ik de Test uitlas, wilde ik gelijk door in dit deel, omdat ik gewoon verliefd ben geworden op deze serie.

Deze cover is wéér zo vet. Ik was gelijk benieuwd naar de betekenis van het logootje.

Waar gaat het tweede deel uit de Test trilogie over?

Malencia Vale heeft in deel 1 van De Test-trilogie de spannende en uitputtende testen van het Verenigde Gemenebest overleefd en is nu één van de twintig uitverkorenen die mogen studeren aan de universiteit. Hoewel haar klasgenoten leven in een gelukzalige roes omdat hun herinneringen aan de gruwelen van de Test zijn gewist, knaagt aan Cia een onzekerheid over de toekomst. Wat is er waar van het verhaal dat ze zichzelf hoorde vertellen op de Transit Communicator? Achterdochtig geworden, probeert Cia meer informatie te verzamelen over de universiteit, het Test-comité en haar medeleerlingen. Ondertussen moet ze er natuurlijk ook voor zorgen dat ze niet opvalt in de groep. Wanneer ze tot de ontdekking komt dat de afluister- en spionagepraktijken niet gestopt zijn na haar toetreden tot de universiteit, en dat de selectie voor de verschillende studierichtingen veel weg heeft van de Test is ze vastberaden de waarheid te ontdekken. Zelfs als ze daarmee haar vrienden én familie mogelijk in gevaar brengt. Langzaam vervagen haar eigen grenzen op zoek naar de waarheid, want falen is geen optie.

Het verhaal begint gelijk goed. Je bent weer terug in het leven van Cia. Cia is geslaagd voor De Test en zit nu samen met 19 anderen die De Test ook hebben overleefd, op de universiteit. Ze is er nog lang niet. Voor ze kan studeren moet ze eerst opnieuw een test doen om haar studierichting te bepalen en om te bepalen waar ze stage kan gaat lopen. Ik vond in het begin het even een beetje dubbel dat ze wederom een test moest doen: je zou toch zeggen dat dat nu wel klaar is. Maar het is weer een hele andere test en met hele andere personen, wat het toch weer superleuk maakt.

Het boek heeft iets minder spanning dan het eerste deel, maar zit nu juist inhoudelijk wel erg goed in elkaar. Gelukkig was in dit deel het gevoel dat je de Hunger Games aan het lezen bent weg. In De Studie wordt er een plan gemaakt voor een opstand om De Test te stoppen. Wederom is Cia degene die elke keer alle instinkers en verborgen elementen doorheeft. Ik ben blij dat Joëlle dat in haar boek zo heeft gehouden. Cia is gewoon de powerchick van het boek en dat moet zo blijven. Ik vind dit tweede deel nog beter dan het eerste deel. Ik ben gewoon verliefd op De Test serie. De Studie is wederom een stukje kunst.

Als er iets is wat ik vervelend vond in het boek is het de ciffhanger, maar dat is natuurlijk alleen maar een goed ding. Ik kan niet wachten op deel 3 en hoop dat daar de verwachte actie van een opstand/revolutie of wat dan ook inzit. Het boek heeft mij erg verrast doordat je er weer aan herinnerd wordt dat je niet zomaar iedereen kan vertrouwen. Het einde is erg onverwachts en maakt dat je ontzettend benieuwd bent naar het slot.

Ik raad De Studie (en ook de rest van de serie) aan om te lezen. Het zijn geweldige boeken die je niet mag missen. Hopelijk verandert het slot mijn beeld niet, maar De Studie geef ik in ieder geval 5/5 sterren; geweldig! Ik wil meer!

Ik dank Karakter Uitgevers hartelijk voor het recensie-exemplaar!

Titel | De Studie
Oorspronkelijke titel | Independence Day (The Test #2)