zondag 1 maart 2015

Recensie: Val en Verlossing - Leigh Bardugo

Haaaaaaay

Woehww. Ik kreeg vorige week een ontzettend leuk mailtje van Laura van Laura's BookJournal, namelijk dat ik Val en Verlossing had gewonnen! Ik deed ook echt met alle mogelijke manieren mee en wilde super super graag winnen! Je kan je wel voorstellen hoe blij ik met dat mailtje was. Midden in de klas: WOOHOO! Rare gezichten. Heerlijk. Dus. Val en Verlossing. Het derde deel van de Grisha serie, bestaande uit Schim en Schaduw, Dreiging en Duisternis en nu dus Val en Verlossing.

Deze cover vind ik het mooist van alle drie. Ik vind dat rood mooi, en de vuurvogel.

Waar gaat het derde deel van de Grisha serie over?

Ravka is gevallen en de Duisterling regeert vanaf zijn schaduwtroon. De laatste hoop van het land is gevestigd op een krachteloze Lichtheerser, een uit de gratie gevallen spoorzoeker en de overblijfselen van een ooit zo sterk magisch leger.

Diep in een eeuwenoud netwerk van tunnels en grotten kan een verzwakte Alina niet anders dan de hulp van de zonderlinge Apparat accepteren, terwijl zijn volgelingen haar aanbidden als een heilige. Maar Alina wil geen heilige zijn: ze wil samen met Mal op jacht naar de vuurvogel en zoeken naar een zekere prins, van wie ze niet weet of hij nog in leven is.

Alina zal nieuwe bondgenootschappen moeten sluiten en oude rivaliteiten opzij moeten zetten tijdens de zoektocht naar de laatste versterker. Maar terwijl Alina de geheimen van de Duisterling begint te ontrafelen, ontdekt ze iets wat hun mysterieuze band voor altijd verandert. Het doden van de vuurvogel lijkt het enige dat Ravka kan redden van totale vernietiging, maar kan Alina de consequenties aan?

Gelijk in het begin zit je erin. Alina is verzwakt toen ze de Duisterling wilde vermoorden, door zichzelf te vermoorden. Het mislukte en nu zit ze met wit haar en uitgeputte krachten onder de grond met de Aparat. Het voelt voor haar als een gevangenis. Ze wil zo graag op zoek naar de Vuurvogel en ze wil zo graag haar krachten gebruiken, maar dat gaat onder de grond zowat niet. Dag na dag wacht ze af tot de Aparat haar sterk genoeg vindt, maar die dag lijkt nooit te komen. Alina is er klaar mee en ze wil naar de oppervlakte toe. Er wordt een plan gesmeed en uiteindelijk krijgt Alina de Aparat zover om haar met een groepje Grisha en Mal naar de oppervlakte te laten gaan om de Vuurvogel te zoeken.

Het is zo heerlijk, de Grisha serie. Ieder woord wil gelezen worden. De Grisha vind ik supercoole mensen, met hun krachten, maar ook Mal met zijn ontzettend ontwikkelde spoorzoekersinstinct vind ik een goede toevoeging en die komt dit boek weer heerlijk tot zijn recht. Ik vind het een beetje jammer dat Alina in het begin zo ontzettend hulpbehoevend is. Ze ziet dat zelf natuurlijk niet zo, maar ze kan niks en mensen moeten haar beschermen. Het is logisch, omdat ze bijna is gestorven, maar je mist de power chick toch wel even.

Maaaaaaar. De power chick komt terug hoor. Jemig wat is dit een geweldig boek!    Alles is compleet. De actie, de emoties, de mythes, de personages, de verhaallijn, de gruwels en de ontknoping: alles klopt.

De ontknoping is geloofwaardig en niet afgeraffeld. Het boek heeft me volledig geboeid van bladzijde 1 tot het eind. Ik heef het de welverdiende 5/5 sterren en vind het jammer dat de serie afgelopen is! (Gelukkig kan ik de novella's nog gaan lezen).