dinsdag 10 februari 2015

Recensie: Girl Online - Zoe Sugg

Recensie: Girl Online - Zoe Sugg

Yes! Een poosje geleden heb ik het boek van YouTuber Zoe Sugg (aka Zoella) weten te bemachtigen. Nu alle drukte van school weer een beetje voorbij is, ben ik er eens lekker voor gaan zitten.

Girl Online gaat over de tiener Penny die over haar gevoelens over liefde, vriendschap, familie én haar paniek aanvallen blogt onder de naam: Girl Online. Het verhaal begint met de start van haar blog waarin je Penny leert kennen. Ze is erg onhandig en niet het populairste meisje van de school. Als alles steeds meer ongemakkelijk en onhandig wordt in haar leventje in Brighton, besluit haar familie haar naar New York te sturen voor een opdracht voor haar moeders bruidswinkel. In New York ontmoet ze een nieuwe jongen: Noah. Hij is alles wat een meisje als Penny zoekt in een jongen; hij is knap, speelt gitaar en is een coole Amerikaanse jongen. Al snel is ze tot over haar oren verliefd, en dit alles kun je uitgebreid terug zien in haar blogposts. Maar dan ontdekt ze dat Noah ook een geheim heeft, waardoor Penny's vriendschap met haar beste vriend kapot zou kunnen gaan en haar anonieme blog Girl Online ineens niet meer anoniem zou kunnen blijven.

Er is verteld over dit boek dat het geen autobiografisch boek is, maar als echte Zoella fan zie ik toch wel aardig wat kenmerken van Zoe zelf in Penny. Zoe heeft namelijk ook last van paniek aanvallen, woont ook in Brighton, is ook een echte fashionista en weet dan ook veel over make-up en mode, net al Penny. Penny's humor kan soms ook lekker niet serieus en dramatisch zijn, net zoals Zoe soms gekke buien heeft.

Dit maakt het verhaal wel een heerlijke chicklit, vol met liefde, mode en herkenbare emoties. Het leest lekker weg en inspireert je om ook creatieve dingen te gaan doen. Zoe's schrijfstijl is erg grappig en doet me denken aan de manier van schrijven van John Green; lekker zeggen wat je denkt en dat levert soms hele herkenbare situaties op. Het geeft ook een goede boodschap mee: blijf vooral jezelf en verander nooit, maar dan ook nooit, voor iemand anders!

Al met al ben ik heel enthousiast over Zoe's eerste boek! Ik heb het al aan andere vriendinnen aangeraden en wil dit ook zeker bij jullie doen. Lezen dus!
Ik geef het boek 4,5/5 sterren (ik speel vals, lekker puh).

Posted by Maaike