maandag 23 februari 2015

Recensie: Codenaam Verity - Elizabeth Wein

Âllo!

Jaja, in het Duits. Het boek waar de recensie vandaag over gaat heeft als onderwerp de Tweede Wereldoorlog dus ik vond het wel gepast (en o, zo grappig..). Ik kocht het boek Codenaam Verity in oktober via Marktplaats voor €5 inclusief verzendkosten. Het boek stond al een flinke tijd op mijn verlanglijstje, maar nooit had ik zoiets van: hup €19,99 neerleggen. Dus dit was de perfecte oplossing. Met dat het heel lang op mijn verlanglijstje staat, stijgen mijn verwachtingen voor het boek mee. Ik weet niet waarom dat is, maar dat is zo. Ik had daardoor al flinke verwachtingen van het boek, ook omdat ik het onderwerp - de Tweede Wereldoorlog - altijd heel intrigerend vind in boeken. Viel het boek mij tegen, of werden mijn verwachtingen waargemaakt? (Mensen die mij op Goodreads volgen weten het al ongeveer)

De cover is ook al zo veelbelovend :o

Waar gaat het boek dat zo'n tijd op mijn verlanglijstje stond over?
Tweede Wereldoorlog, Groot-Brittannië. Maddie en Julie zijn bevriend. Hun werkzaamheden als pilote en officier bij een speciale eenheid brengen hen samen op een missie naar bezet Frankrijk. Alles wat mis kan gaan, gaat mis. De landing mislukt, de een wordt gevangengenomen en door de Gestapo gemarteld, de ander lijkt verongelukt. Het is, na een wat rustig begin, een bijna niet te bevatten verhaal vol misleiding, verraad, collaboratie, verzet en dubbelspel. Maar bovenal vol vriendschap en vertrouwen. Het perspectief is vanuit de gevangene, die een echt karakter krijgt. Maar dat geldt ook voor anderen, zelfs de slechteriken. Er zijn veel verwijzingen naar literaire werken en veel raadselachtige details. Alles blijkt uiteindelijk met elkaar samen te hangen en te leiden tot een dramatische climax

Het begin was gelijk onduidelijk. Onduidelijk als in: je weet als lezer niet wat er gebeurd is, wie er aan het woord is en waar het precies over gaat. Dat maakt natuurlijk nieuwsgierig! Alleen moet ik zeggen dat de nieuwsgierigheid te lang 'onverzadigd' bleef. Het werd alleen maar erger. Er kwamen steeds meer dingen bij die je niet wist als lezer. En daar bovenop kwamen zo ontzettend veel plaatsnamen. In ieder geval voor mijn gevoel. Ik raakte in de war van alle gewone namen, codenamen, vliegtuigmodel namen en plaatsnamen. Daardoor voelde het boek voor mij een beetje als een oneindig durend boek en kreeg het mij niet in zijn greep.

Na een pagina of 75 begon het boek voor mij wat op gang te komen. Ik vond het verhaal spannend worden en ik had het gevoel dat het nog goed ging komen. Het hele daarop volgende verhaal was het eigenlijk hetzelfde gevoel. Er waren momenten dat ik echt dacht: wáuw cool, maar er waren ook heel veel momenten dat ik echt zoiets had van: pfff.... wat een informatie, of wat een beschrijvingen, of.. Nou ja. Ik schoot voor mijn gevoel gewoon niks op.

Het boek bestaat uit twee verhalen: Verity en Kittyhawk. Ik vind dat wel leuk gedaan. Om niet teveel te spoilen: de personen die de verhalen schrijven hebben met elkaar te maken. Het is alleen niet zo dat je het eerst leest vanuit de ogen van de ene persoon en daarna datzelfde verhaal vanuit de andere persoon. De ene persoon vertelt het verhaal en de andere persoon vervolgt het verhaal vanuit haar eigen perspectief. Dit vind ik een sterker punt aan het boek. Maar vooralsnog vond ik het af en toe een beetje een dikke brei om doorheen te komen, en dat lag echt niet aan de dikte van het boek, want ik hou wel van dikke boeken.

Al met al ben ik wel tevreden over het boek, maar lang niet zo tevreden als ik dacht dat ik zou zijn. Ik heb ontzettend veel goede berichten over het boek gehoord, dus ik denk dat het feit dat ik niet zo tevreden ben ligt aan mijn misschien (veel) te hoge verwachtingen. Ik geef het boek 3,5/5 sterren. Temeer omdat ik er slecht in kwam, het voor mijn gevoel teveel namen en verwarring bracht en het mij niet met een super-awesome gevoel achterliet, maar het wel sterk geschreven is, je een eerlijke kijk krijgt op de Tweede Wereldoorlog en door de kleine feitjes die af en toe langskomen.