donderdag 29 januari 2015

Recensie: Opstand - Veronica Roth

Recensie: Opstand - Veronica Roth

Hi daar!

Ik heb met een shock-face en een mond in de vorm van een 'O' de laatste bladzijde van het boek Opstand(/Insurgent) van Veronica Roth omgeslagen. Het is het vervolg op Inwijding(/Divergent).

Waar gaat het tweede deel in de Divergent-serie over?

Na de gruwelijke gebeurtenissen tijdens haar Inwijdingsdag vlucht Tris weg uit Onverschrokkenheid. Gevoelens van rouw en schuld over de dood van Will en haar ouders achtervolgen haar. Ondertussen woedt er een oorlog tussen de facties. Binnen het hoofdkwartier van Eruditie vinden gevaarlijke ontwikkelingen plaats. In de andere facties heerst verdeeldheid tussen zij die willen vechten en zij die de vrede willen bewaren. Terwijl ze strijdt tegen Eruditie, neemt Tris grote risico's om haar dierbaren te redden. Met de keuzes die ze maakt, zet ze haar relatie met Tobias en haar eigen leven op het spel. Door ingrijpende ontdekkingen moet Tris volledig accepteren dat ze afwijkend is, zelfs als ze niet weet wat ze daardoor zal verliezen...

Ik had deel 1 net uit en toen kocht ik gelijk deel 2 met de intentie: gelijk doorlezen! Echter stond dit boek alweer sinds... september ofzo in mijn kast. Ongelezen. Laatst trok ik uit mijn TBR-potje het lootje: 'Opstand' en jaaa, toen was ie eindelijk aan de beurt!

Ik ben er echt in een roetsj doorheen gegaan. Het was vrij druk hier in huis, omdat we nog steeds bezig zijn met spullen van m'n zus te verzamelen en naar haar nieuwe huis te brengen, haar kamer vervolgens leeg te maken en opnieuw te behangen en al die dingen, zodat ik daar uiteindelijk naartoe kan. Toch heb ik veel gelezen en ook snel. Dit is typisch zo'n boek, waarbij elke zin gewoon interessant is en je er geen één kan missen. De scènes, dialogen en personages zijn ontzettend goed uitgewerkt en ik zag het al helemaal voor me. Ik kan niet wachten tot maart! Ik ben benieuwd hoe ze dit tweede boek in een film hebben gestopt.

Het boek gaat verder waar deel 1 stopt, en daar hou ik van. Zo kun je als lezer gewoon weer door. Er wordt een beetje herhaald wat er in deel 1 is gebeurd, om het geheugen op te frissen, maar het is gelukkig niet zo dat er constant hele lappen aan gebeurtenissen worden herhaald uit het deel ervoor. Ik vind Opstand net zo goed als Inwijding. Gewoon omdat er heel veel gebeurt en er erg veel spanning in zit. Ik kan niet tussen die twee kiezen, Inwijding is gewoon sterk omdat het verhaal dan begint en het hele inwijdingsritueel spreekt mij erg aan, en Opstand is weer sterk omdat er veel actie in zit.

Zoals mensen die mij op Goodreads volgen wel hebben gemerkt, had ik moeite het boek weg te leggen 's avonds. Het was echt dat ik de dag erna vroeg op moest, anders had ik de nacht doorgehaald. Ik had al van mensen gehoord dat het einde extra spannend was en dat er een 'shocking' onthulling was. Gelukkig wist ik nog niet wát de ontknoping was. Nu wel. En o my god. Ik hoop dat mijn TBR-potje snel 'Samensmelting' aangeeft, want ik moet nu wel verder! Helaas heb ik in reacties op een Facebookgroep al de ontknoping van Samensmelting gelezen *#$*(@#$(*. Maar toch wil ik het zelf natuurlijk ook lezen!

Ik geef het boek een dik verdiende 5/5 sterren. Het is gewoon een amazing boek en ik raad je zeker aan dat als je de serie nog niet kent (FOEI), je ze zeker moet gaan lezen!