dinsdag 27 januari 2015

Recensie: Het meisje met de groene ogen - Siobhan Hayes

Hooooi.

Ik heb lekker gelezen deze maand en mijn 10e boek was Het meisje met de groene ogen. Ik kocht dit boek bij Boekenkraam (met de 3=2 actie) en toen zette ik hem in de kast met het idee van: waarschijnlijk lees ik hem nooit meer als ik het nu niet gelijk doe. Dus ik heb stiekem het lootje van dit boek uit het TBR potje gepakt ('spontaan dat boek getrokken') en ben met dit boek op bed gaan zitten.

Cover

Waar gaat het boek over?

Een snelle blik door het raam van de schoolbus verandert alles voor
Katy Rivers. Een mysterieus meisje met bijna lichtgevend groene ogen staart haar aan, en vanaf dat moment achtervolgt zij Katy. Ze kent al haar gedachten en is overal. Wat is het verband tussen hen? En wat is de macht van de smaragdgroene hanger die ze aan Katy geeft?
Ik ben alles wat jij niet bent en ik ga je leven overnemen.
Ik ben je ergste nachtmerrie…
Deze huiveringwekkende woorden drukken Katy geleidelijk in een hoek, waardoor ze vervreemd raakt van iedereen die haar lief is, zelfs van haar moeder. Alleen haar beste vriend Luke houdt vertrouwen in Katy en samen proberen ze een manier te vinden om het meisje met de groene ogen te verslaan. Maar zij is vastberaden om Katy te worden, al wordt het haar dood…

Toen ik aan het boek begon, vond ik het een raar boek. Ik had echt zoiets van: 'waar ben ik in begonnen....?' Ik had ook niet echt zin om door te lezen, omdat de eerste pagina's mij niet echt aanstonden. Maar omdat ik op Goodreads meerdere mensen een hoog aantal sterren had zien geven aan dit boek, ging ik door met de hoop dat ik zou begrijpen waarom het 4 of 5 sterren waard is voor hun. Na ongeveer 80 bladzijden vond ik het boek spannender worden en begon ik trekjes te krijgen van 'nee, ik leg het boek nog niet weg, ik ga morgen wel wat eerder naar bed om de slaap in te halen'.

De stemming in het boek wordt dan grimmiger en het boek houdt je bezig. Ik vond het een beetje dubbel. Aan de ene kant had je dus dat het boek je echt greep en het heel spannend was, maar aan de andere kant wekte het soms ook wat verwarring op, omdat er allerlei tegenstrijdige onthullingen worden gedaan en wat de waarheid lijkt is ineens de waarheid niet meer - en dat dan tot zoveel keer toe -. Ook vond ik Merlin een erg raar karakter in het boek. Ik had zijn gedrag en rol logisch gevonden als hij iets met het verleden van Kathy of Genevieve te maken had, maar hij was gewoon echt een buitenstaander. Ik vond hem daarom wat eigenaardig en geen leuk personage om over te lezen.

Ik vond wel de manier waarop Katy en Luke het mysterie beetje bij beetje ontrafelen erg leuk. Het is heel spannend en je krijgt echt zo'n 'brrrrr'-gevoel. Je komt steeds meer te weten over het mysterie en puzzelstukjes komen in elkaar. Echter gebeurt dit wel wat langzaam en dus met soms wat langdradige scènes, maar toch zitten er stukjes bij die je móét lezen.

Tot het einde komt...

Ik ga niet spoilen, maar het einde is echt een achtbaan. Het mysterie lijkt opgelost, klaar. Think again. Alles wordt omgegooid en er blijkt ineens iets heel anders aan de hand aan het zijn en daar zit je dan als lezer. Het is echt heel onverwachts en daardoor heel sterk. Ik vind de epiloog weer wat tegenvallen, het heeft wel een leuk stukje, maar eigenlijk haalt het net weer een beetje de kracht van het sterke einde eraf.

Ik geef het boek 3.5/5 sterren. Ik vind het een leuke thriller, die spannend is uitgewerkt. Toch is het ook soms erg langdradig en saai, vind ik persoonlijk niet alle personages even leuk en is het mysterie soms te verwarrend te volgen. Het boek is een prima tussendoortje.