zaterdag 24 januari 2015

Recensie: Firelight: achter de nevel - Sophie Jordan

Hoooi iedereen!

Hier de recensie van deel twee uit de serie Firelight van Sophie Jordan. Het vervolg op Ziel van vuur. Ik vind de cover weer schitterend. Van de drie boeken uit de serie vind ik dit de mooiste cover.

Waar gaat het tweede deel van de serie over?

"Cassian heeft me gewaarschuwd dat ik maatregelen kan verwachten voor wat ik heb gedaan. Ik ben Will kwijt. Tamra is in shock of nog erger. Mam kan me nauwelijks meer aankijken. De gebeurtenissen van deze avond staan op mijn netvlies gebrand. Hoe mijn mensenhuid veranderde en ik voor de neus van Wills familie manifesteerde in mijn draki-gedaante."

Jacinda heeft een grote fout gemaakt en moet gedwongen terug naar haar draki-kolonie. Dit betekent dat ze eindelijk weer kan zijn wie ze echt is, een draki, maar ook dat ze Will moet achterlaten en haar straf onder ogen moet zien. Het valt Jacinda zwaar om zich weer aan te passen en de enige die haar hierbij wil helpen is Cassian, de jongen die voor haar bestemd lijkt te zijn. Stukje bij beetje weet ze haar draai te vinden, totdat er ineens een buitenstaander in het draki-dorp opduikt. Will. Hij blijkt op zoek te zijn naar Jacinda en is niet van plan zonder haar weg te gaan.

Ik ben gelijk na het omslaan van de laatste pagina van Ziel van Vuur doorgegaan in het lezen van dit deel. En wauw. Ik zat er gelijk weer helemaal in. Wat een heerlijk boek was dit weer. Ik vond wel dat het wat meer ingezakt was, vergeleken met het vorige boek. Het was zeker niet slecht, maar ik vond het ietsje minder dan het vorige deel. Het gestruggle met Will en Jacinda gaat door. Alleen in dit boek komt er nog een andere complicatie bij: Jacinda begint iets te voelen voor Cassian. Ik had eerst zoiets van: hè nee niet weer... dit was juist een boek zónder driehoeksverhouding. Maar later kan ik er stiekem toch van genieten.

Het leuke aan driehoeksverhoudingen is vaak dat de hoofdpersoon in ieder geval met één geliefde eindigt (anders vind ik het een zuig-boek). Het niet-leuke aan driehoeksverhoudingen is vaak dat ik zelf niet kan kiezen wie ze moet nemen en dat de hoofdpersoon het vaak met allebei loopt te verpesten hierdoor, wat een hoop frustratie oplevert.

Los van de struggle met twee jongens, is het boek erg leuk. Er gebeuren dingen die niemand zag aankomen en het is weer spannend en gruwelijk. Elke achtervolgingsscène is weer een billenknijper. De hoofdpersonen hebben eigenlijk nooit rust en veiligheid, wat ervoor zorgt dat jij ook niet rust tot het boek uit is en het volgende deel klaarligt om meteen in door te kunnen.

Je kan niet heel veel zeggen zonder te spoilen, maar laat je gewoon verrassen!

Ik geef het boek 4/5 sterren omdat het weer ontzettend leuk, spannend en romantisch is, maar ietwat minder dan het eerste deel. Ik zou hem wederom aanraden! Binnenkort de recensie van deel drie online met daarin mijn mening over de ontknoping.