maandag 5 januari 2015

Recensie: De Zaterdag van het Onweer - Martine Glaser

Hii iedereen!

Ik heb in turbo-tijd (okee nee das overdreven) het boek uitgelezen. Voor mijn gevoel was het in ieder geval wel turbo-tijd. Het boek van vandaag is namelijk een heerlijk wegleesboek die ook nog een goed verhaal heeft. Het gaat om De Zaterdag van het Onweer.

Cover
Waar gaat het over?

Hoe één dag je leven kan veranderen ...

Cassandra (Cassie) is opgegroeid in Leiden, maar haar moeder wil per se verhuizen naar een dorp in Oost-Nederland. Waarom weet Cassie niet. Cassie voelt er zich in elk geval niet thuis. Ze heeft een baantje bij de vreselijke supermarktbaas Stroe. Met het geld dat ze daar verdient, kan ze af en toe wegvluchten naar de stad. Op een broeierige zaterdag fietst Cassie naar huis. Er is onweer op komst. Ze wordt onderweg aangerand door vier jongens, onder wie Edwin de Backer, de zoon van de machtigste man in het dorp. Om aan hen te ontkomen klimt ze over het hek van de Borgerhof, waar een zonderlinge vrouw woont. Een heks, zeggen sommigen, een veroordeelde crimineel, zeggen anderen. Cassie valt bij de klimpartij en de zonderlinge vrouw, Coba, rijdt haar met de kruiwagen naar het grote, wat vervallen huis om haar te verzorgen. Moet ze aangifte doen van de aanranding? Zal ze Coba bedanken en haar opnieuw ontmoeten? De zaterdag van het onweer zal haar leven ingrijpen veranderen.

Toen ik de achterkant was ik gelijk enthousiast: laat maar komen!

Mijn verwachtingen werden verzadigd: het is een heerlijk boek! Allereerst vind ik de cover al vet. De lucht die duidt op onweer, de bliksemschicht en de rode lokken van Cassie. Mooi! Daarnaast vind ik het boek gelijk super goed beginnen. Met de eerste tien pagina's had Martine mij al te pakken en wist ik niet meer los te komen van het boek. Het verhaal is echt goed in elkaar gezet.

Het begin al gelijk herkenbaar. Een situatie met een puber en een werknemer en dagelijkse rituelen en gesprekken. Plots komt er een grimmige stemming in door het onweer. Je weet wat er met haar gaat gebeuren, maar als het moment er eenmaal is ben je toch verrast. De spanning is goed beschreven en je kan voor je zien wat zij voor zich ziet.

Het leuke aan dit boek is dat je denkt dat het hele boek over Cassie en haar aanranding gaat, terwijl er een dubbel verhaal speelt. Coba speelt namelijk naarmate je vordert in het boek een grotere rol en brengt een geheim met zich mee. De uitkomst van dit geheim is tegen het eind van het boek. Je ziet het wel aankomen op zich, maar het is alsnog erg mooi beschreven en het raakt je als je voor je ziet hoe die familie met elkaar het verwerkt.

Ik heb mij soms wel geërgerd aan Cassie's moeder, Monique. Hoe kan zij zo agressief reageren? Als uiteindelijk duidelijk wordt waar de oorzaak ligt en als ze in therapie gaat, heb ik er vrede mee dat ze nog meedoet, haha. En zo onverwacht als maar kan is er nóg een extraatje bij dit boek. Het houdt maar niet op ;)

Dit boek heeft mijn dag helemaal goedgemaakt. Martine weet hoe je boeken moet schrijven, ik ben fan! Af en toe misschien mist het net een klein beetje vaart om het perfect te maken, maar dit heeft mij eigenlijk geen seconde echt gehinderd. Ik weet niet waardoor het komt, maar dit is gewoon een heel goed en geloofwaardig boek en verdient de volle 5/5 sterren!

Ik dank uitgeverij Clavis enorm voor het opsturen van dit exemplaar!

Titel: De Zaterdag van het Onweer
Auteur: Martine Glaser: