zondag 11 januari 2015

Recensie: De Verloren Prins - Julie Kagawa

Hoooi allemaal!

Ik heb zojuist met veel plezier de laatste bladzijde van De Verloren Prins omgeslagen. Maar.... met veel plezier omdat het een leuk boek was, of was ik blij dat het boek uit was? Ik vertel het je zo!

De cover van De Verloren Prins, aaah zwijmel!
Waar gaat het over?

Mijn naam is Ethan Chase. En of ik ooit mijn achttiende verjaardag zal halen, is nog maar de vraag. Want ik zit dik in de problemen. Toen ik nog maar een kleuter was, werd ik ontvoerd door de fae en meegenomen naar hun magische wereld vol vreemde en wrede wezens. Ik werd gered door Meghan, mijn zus, die nu koningin is van het IJzerrijk. Sindsdien heb ik geprobeerd de fae te negeren en nóóit te laten merken dat ik ze kan zien, want hoe minder je opvalt, hoe veiliger het is. Stom genoeg heb ik het verpest. Ik wíst gewoon dat ik me niet had moeten bemoeien met de problemen van Todd, een half-phoeka, die zich de woede van de fae op de hals heeft gehaald. Nu kan ik me niet meer afzijdig houden - helemaal niet nu een groot en lang vergeten gevaar almaar dichterbij komt... Maar wat pas echt stom is, is dat ik verliefd ben geworden op Kenzie, het mooiste meisje van school, waardoor zij nu ook groot gevaar loopt...

Nou, ik kan zeggen dat het plezier van de laatste pagina kwam van het feit dat dit weer een héérlijk boek was. Eigenlijk wilde ik nog niet dat het boek eindigde, maar gelukkig heb ik het volgende deel (De Duistere Fae) al opengeslagen!

De Verloren Prins is gewoon een heer-lijk boek, ik kan er geen genoeg van krijgen! Als we even eerst naar de cover kijken... mjammie. Ik wil ook wel met Ethan op stap ;)

Meteen vanaf de eerste pagina van het boek kom je weer terug in de wereld van Julie Kagawa. Zij heeft in De IJzerkoning, De IJzerprinses, De IJzerkoningin en De IJzerprins een schitterende verhaallijn gecreëerd over Nimmernimmer, waar alle 'sprookjesfiguren' wonen. Het stikt er van elfjes, dixies, kobolden, roodkappen en noem maar op. Zij worden de fae genoemd. Er zijn verschillende soorten fae: de zomerfae, de winterfae en de ijzerfae (dodelijk voor de zomer- en winterfae). In dit boek worden de hoofdpersonen met een nieuw soort fae geconfronteert: de spookfae /  de vergeten fae.

Ik vind het aan de ene kant wel leuk dat je nu Ethan volgt. Er komen namelijk ook gewoon heel veel oude bekende personages terug als Puck (Robin Goodfellow), Grimalkin, Ash, Meghan, Leanansidhe, Panne en Vlijm. Toch is het wel zo dat je in de eerste drie delen zo vanuit Meghan's perspectief hebt gelezen, nu je Ethan volgt is zij eigenlijk heel oppervlakkig beschreven. Ik had het bijvoorbeeld ook leuk gevonden als deze nieuwe dreiging van fae vanuit Meghan weer geschreven was, dat zij ineens Ethan terugziet enzo. Maar toch kan ik me ook vinden in het idee dat ze vanuit Ethan schrijft, dat geeft meer materiaal tot schrijven.

Het boek in het algemeen vond ik echt leuk. Ik denk wel dat als je niet de eerste vier delen hebt gelezen, dat je misschien niet alles begrijpt of dat het boek gewoon een stuk minder leuk is. Dit is ook niet 'deel 5' maar 'deel 1 van de vervolgserie'. Je hoeft daarom niet per sé de delen ervoor gelezen te hebben, maar het is wel makkelijker om je te vinden in grapjes, te herkennen in situaties of om meer mee te leven. In het begin bleef het boek wat lang in de echte wereld hangen, het duurde een beetje lang tot de echte fae-actie begon. Maar als het dan eenmaal begint, zit je er ook middenin...

Het verhaal was weer erg spannend en precies zoals je het van Julie Kagawa verwacht. Er verandert niks aan de sfeer; je zit gelijk weer in de wereld van de fae met alle dreigingen, maar ook mooie momenten. Het feit dat Kenzie een rol speelt in het verhaal, vind ik wel leuk. Het is op zich een beetje een typisch element, maar toch voegt ze op haar eigen manier iets sterks toe aan het verhaal. Wat dit precies is zal ik niet vertellen, maar haar geheim vind ik opmerkelijk. Het is onverwachts qua situatie, maar ook qua verhaal. Maar dat is juist leuk!

De Verloren Prins is een magisch verhaal met de helden die je kent en met nieuwe helden die het boek tot één geheel maken. Heerlijk. Het krijgt van mij 4/5 sterren.