zondag 18 januari 2015

Recensie: De Hongerspelen - Suzanne Collins


Recensie: De Hongerspelen - Suzanne Collins

Halloo iedereen :)

Vandaag de recensie van De Hongerspelen. Ik heb het boek al vorig jaar in het Engels gelezen, maar ik heb nu mijn neon kleurige boek in het Nederlands erbij gepakt. De Nederlandse versie vond ik ook heel goed. Ik vertel je straks waarom.


Hoe vet is die neonkleurige cover :)!?

Waar gaat het over?

Katniss Everdeen woont met haar moeder en haar zusje in het 12e en armste district van Panem. Daar heerst het keiharde regime van het welvarende, brute Capitool. Bij de jaarlijkse Hongerspelen moeten twaalf jongens en twaalf meisjes in een gemanipuleerde arena de strijd aan gaan op leven en dood. Zo begeeft ook Katniss zich onder het oog van de hele bevolking in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici staat ze voor de vraag: hoe ver ga je om te overleven?

Ik kende het boek al voor de film uitkwam, en ik moet zeggen dat ik in dit geval erg tevreden ben over de verhouding tussen film en boek. Het komt zo vaak voor dat de film slecht is en niet overeenkomt, terwijl het boek juist zo geweldig is (kuch Mortal Instruments). De Hongerspelen trok mij ontzettend aan. Toen vlak erna er een film van kwam was ik erg enthousiast, een enthousiasme die dus terecht was. 

Het concept van The Hunger Games is erg origineel. Er zullen vast boeken zijn die lijken op het verhaal van dit boek, maar ik vind het heel origineel. Het verhaal is goed verpakt en spannend. Er zijn genoeg gruwelijke momenten waarop ik zoiets had van: oh wow. Ik ken het verhaal nu, maar alsnog was het heel lastig om het boek weg te leggen. Het blijft gewoon zo'n goede serie! Dit eerste deel is echt een ontzettende knaller en maakt dat je het tweede deel gelijk erachteraan wilt lezen. (Ik hoop dat mijn TBR potje snel 'Vlammen' op het getrokken lootje heeft staan). 

De personages zijn goed uitgewerkt en je leert vooral Katniss goed kennen doordat het uit haar perspectief is geschreven. Katniss weet natuurlijk niet wat er gaat gebeuren, maar jij als lezer ook niet (veronderstel dat je de film niet hebt gezien). Dat maakt dat het extra griezelig en spannend is.

Het hele verhaal is een opeenstapeling van angst en gruwel, die perfect is uitgewerkt. Laten we hopen dat er nooit zoiets als The Hunger Games komt, want als ik meedoe, ben ik waarschijnlijk in de eerste 10 seconden dood (nog voor de echte start) vanwege mijn angst. 

Ik vind Katniss echt een kickass power chick. Ik ben gek op boogschieten en zij kan dat als de beste. Maar de andere tributes kunnen ook trucjes dat ik denk van: wow okee. Ik heb eigenlijk heel vaak 'wow okee' gedacht tijdens het boek. Het is dan ook gewoon echt heel verrassend en vol power.

Voor wie het nog niet kent: schaam je. De Hongerspelen is gewoon een fantastisch boek en iedereen moet het gelezen hebben! Het krijgt van mij 5/5 sterren.

Read More,
MyPerfectBookLife <3

Posted by Monica

2 opmerkingen: