maandag 2 februari 2015

Recensie: De Honden - Allan Stratton

Recensie: De Honden - Allan Stratton

Hoi daar!

Ik kreeg het boek De Honden van Allan Stratton door de brievenbus van de week, en ik was gelijk enthousiast! Sowieso word ik enthousiast van recensie-exemplaren, maar dit boek leek me lekker griezelig en daar had ik wel weer even zin in. Dus je kan begrijpen dat ik het boek een aantal keer heb geaaid en toen gelijk ben gaan lezen.

Ik vind de cover leuk. Het is natuurlijk een ongecorrigeerd leesexemplaar, maar als dit straks de echte cover wordt, zo met die honden, vind ik hem helemaal leuk. Ik zou het boek ook zeker oppakken in de boekhandel om de achterkant te lezen - en vervolgens met het boek naar de toonbank lopen.
Nu heb ik het boek gelezen en ik weet of het voor jullie ook de moeite waard is om straks die handelingen (oppakken, achterkant lezen, afrekenen) uit te voeren.

Ik zal je alvast helpen met het stukje 'achterkant lezen':

Wanneer Cameron en zijn moeder naar een oude, afgelegen boerderij verhuizen, begint Cameron dingen te zien en te horen die er niet zijn. Het lijkt wel of hij gek wordt. Wat is er met de vorige bewoners gebeurd? Waarom gedraagt de boer die naast hen woont zich zo vreemd? En wat hebben die enge kindertekeningen te betekenen? De honden: een spannende thriller Cameron en zijn moeder zijn al vijf jaar op de vlucht voor Camerons gewelddadige vader. In de kelder van hun nieuwe huis, een afgelegen, verlaten boerderij, vindt Cameron een halfvergane map met angstaanjagende kindertekeningen. De beelden laten hem niet los en hij gaat op onderzoek uit. Alles wijst erop dat de vorige bewoners een gewelddadige dood gestorven zijn; Cameron verdenkt de boer die naast hen woont. Maar terwijl hij het mysterie probeert te ontrafelen, raakt hij steeds meer verstrikt in zijn eigen angsten.

Toen ik de achterkant las, had ik er nog meer zin in: griezel griezel! Kom maar op! Ik ging met het boek zitten en begon met lezen. Het boek begint gelijk spannend. Er is iets aan de hand, maar je weet niet wat. Er hangt een grimmige sfeer en je wilt natuurlijk weten waarom. Dit vind ik een goede binnenkomer: gelijk heb je het gevoel dat je door wilt lezen. Er wordt in het begin soms wel een beetje té mysterieus gedaan. Er worden steeds verwijzingen gemaakt naar gebeurtenissen of bepaalde dingen en je kan natuurlijk nog niet weten waar dat over gaat. Ik had graag nog net even wat meer hints gehad in het begin, omdat het een beetje verwarrend is.

Aan de andere kant bouwt dit de spanning juist meer op. Als Cameron met zijn moeder mee moet vluchten voor zijn vader, komen ze terecht in een oude verlaten boerderij. De eigenaar van de boerderij, meneer Sinclair, woont in de boerderij ernaast. Er is in de boerderij een griezelige kelder waarin Cameron een map vindt met allemaal tekeningen van een jongetje genaamd Jacky. De eerste tekeningen zijn lief, zoals ieder kind zijn tekeningen maakt: een vader groter dan het huis en alle poppetjes met simpele figuurtjes. Maar de tekeningen worden steeds grimmiger: de vader wordt getekend met zagen en hooivorken. En de laatste tekening bestaat uit honden die iemand verslinden.

Cameron wil weten wat er is gebeurd met de vorige bewoners van de boerderij en gaat op zoek naar antwoorden. De geheimen van het huis geven zich beetje bij beetje prijs.

Het boek is een soort paranormale thriller. Je moet dat maar net leuk vinden. Ik vind dat altijd wel iets hebben, lekker griezelig en lekker 'out of the real world'.

De ontknoping van het boek is ook echt heel sterk en spannend. Ik vond het alleen jammer dat meneer Sinclair vanalles weet, en pas aan het einde bedenkt van 'okee ik vertel het nu even'. Maarja dat maakt wel dat het mysterie lang onopgelost en spannend blijft.

De honden heeft mij zeer aangenaam verrast. Een steengoed boek, met griezelen, paranormaliteit, angst en familiedrama in één.

Dus om terug te komen op de vraag: moet ik jullie aanraden dit boek straks te kopen? Ja! Ik geef het boek 4/5 sterren en het boek is daarmee aangemerkt als een aanrader ;)

Ik dank uitgeverij Gottmer hartelijk voor het sturen van dit recensie exemplaar!