maandag 1 december 2014

Recensie: Zwart Als Ebbenhout - Salla Simukka

Haaaai iedereen!

De recensie van vandaag gaat over het boek wat ik gisteren heb uitgelezen (nog net op het randje van november haha): Zwart als Ebbenhout van Salla Simukka. Het is het derde deel uit de Sneeuwwitje trilogie van Salla. Delen 1 (Rood als Bloed) en 2 (Wit Als Sneeuw) heb ik al gelezen en gerecenseerd.

Cover
Dit keer dus het derde deel uit de trilogie.

Waar gaat dit deel over?

Oefenend voor een toneelstuk over Sneeuwwitje, voelt Lumikki een klik met de jongen die de jager speelt. Maar de liefde wordt overschaduwd door de brieven van een vreemde stalker. Terwijl de première nadert, probeert Lumikki de afzender te slim af te zijn. Lastig, wanneer iemand zo zwart is als ebbenhout.

Ik had meteen zin in dit deel: ik ben namelijk dol op acteren en aangezien dit boek over een toneelstuk gaat was ik er helemaal klaar voor. En ik moet zeggen dat dit boek mij niet teleur heeft gesteld. Ik vind het boek zelfs te weinig bladzijden hebben. Het komt niet volledig tot zijn recht, omdat het naar mijn mening te kort is. Zo ontzettend jammer, want ik zou zo graag meer lezen over Lumikki's leven en avonturen.

In dit boek heeft Lumikki een nieuw vriendje: Sampsa. Dit gaat gewoon goed, tot plots blijkt dat Lumikki een stalker heeft die haar briefjes geeft en sms'jes stuurt. Dit verzwijgt ze voor Sampsa en tegelijkertijd komt ook nog Vlam weer in haar leven, haar oude liefde die niet verder met haar wilde omdat hij een lichaamsverbouwing zou ondergaan om een échte jongen te worden. Het is voor Lumikki één grote mix van dramatische gebeurtenissen.

Je schrikt je rot van de sms'jes die Lumikki krijgt. Hij weet zoveel over haar, hij is zelfs vlakbij haar, maar zij kan hem niet ontdekken. Je wilt weten wie het is, maar dat wordt pas aan het einde verklapt: je raad het al: je blijft daarom dus lezen.

Het is een daverend slot van de Sneeuwwitje trilogie. Alles valt op zijn plekje (het familie mysterie wat al twee boeken aan de gang is, wordt hier opgelost, maar ook het hele liefdesverhaal lost Lumikki op). Daarnaast is het echt een slot: het toneelstuk is het verhaal van Sneeuwwitje, en zij ligt openbaard (als ze vergiftigd is) in de glazen kist. Deze kist speelt een rol in het verhaal met Lumikki's stalker en dat vind ik een erg sterk element.

Ik ben erg tevreden over het laatste deel van de Sneeuwwitje trilogie. Het is een huiveringwekkende mix van dramatische gebeurtenissen met een bloedstollende ontknoping. Toen ik ontdekte wie de stalker was, had ik iedereen behalve die persoon gedacht. Je krijgt dan even een 'WAT!?' momentje. Het boek is te kort voor wat het verdiend. Desalniettemin krijgt het boek van mij 4,5/5 sterren!

1 opmerking:

1. Hoi!
    Ik heb jullie blog genomineerd voor een Liebster Award! Dit is een award voor kleine of beginnende blogs. Wil je meer weten? Lees mijn blog: